Vooraf had ik weinig vertrouwen in deze eerste Lisb wedstrijd tegen Kerkrade. Spelers als Ilmar en Roger kon ik helaas niet over beschikken. Tevens was het Bert Smeets weer gelukt om een vakantie te plannen als competitie wordt gespeeld. Vooral in de bestuurlijke kringen van Voerendaal is dit schijnbaar een normaal fenomeen. Gelukkig was Kerkrade sportief bereid  om vooruit te spelen en Bert Smeets nam het afgelopen dinsdag op tegen Mathias van Zwet. In een verloren middenspel voor Bert wist Mathias zijn stukken steeds meer passiever te zetten. Waardoor de partij kantelde en Bert V4 op voorsprong bracht (1-0).

Zondag miste Kerkrade Badenhop maar met gemiddelde rating van 200+ moest dit geen problemen opleveren. Frans Héman die geveld was door griep kwam toch uit solidariteit voor het team aan het bord. Maar gaf na een uur spelen tegen Walter de partij op om snel weer onder de wol te kruipen (1-1). Tegen Karl Schubert miste ik een combinatie en kwam een belangrijke pion achter te staan. Waarna ik niet meer de kans kreeg om de stukken beter te positioneren (1-2).

Peter Salden vergrabbelde zich in een aanvals partij tegen invaller Hans Koppers en verloor een vol stuk. Hans wist deze voorsprong tot het einde vast te houden en bracht de stand weer gelijk (2-2).

joomplu:22

Vervolgens was het de beurt van invaller Mark Kraus die na lange afwezigheid de stukken weer gevonden heeft. In een aanvalspartij verbruikte Ed Golob veel tijd en schatte een kwaliteitsoffer verkeerd in (3-2). Debutant Frans Lipperts speelde tegen John Uckerman die al vroeg in de partij een kwaliteit offerde. Het offer zette niet door en Frans speelde in het middenspel met een kwaliteit meer. In het eindspel verloor Frans de kwaliteit door een blunder en wist toch nog remise te behouden (3.5-2.5).

joomplu:23

Floris die de laatste maanden in goede vorm is maakte het Glen moeilijk in een onduidelijke aanvalspartij en kwam in tijdnoodfase drie keer dezelfde stelling op bord (4-3).

joomplu:21

De laatste partij was een lange zit voor Tim en Arno. In een moeilijke stelling was het Arno die na 6 uur spelen een doorgebroken pion liet promoveren (4-4).

joomplu:24

Uiteraard is de teamleider met dit punt zeer tevreden en"Man of the match" is natuurlijk Hans Koppers.

Schaakkalender

Mei 2024