Flag of the Netherlands 2016081325 100px

Helaas zullen er in verband met de Corona Pandemie voorlopig geen jeugd toernooien van de Euregio-Cup en Euregio-League gehouden kunnen worden. Zeker gezien het feit dat we te maken hebben met corona regelgeving uit 3 verschillende landen zijn we genoodzaakt te wachten tot alles weer enigszins normaal is. Zodra dat moment aangebroken is zullen wij zeker de draad weer oppakken en hopen we jullie weer terug te zien. Tot dan!

Euregio-Cup & Euregio-League

Waarom deze Euregio-Cup-cyclus?

In Limburg is een redelijk aanbod van eendaagse schaaktoernooien voor de wat meer geoefende jeugdschakers (pakweg Stap 3 en hoger), namelijk de Limburg Grand Prix.

Maar voor de jeugdschakers die net begonnen zijn, zijn deze traditionele toernooien vermoedelijk nog wat te hoog gegrepen.

Deze jongens en meisjes hebben er meer aan om toernooitjes te spelen met andere kinderen die ook net pas begonnen zijn. Want bij veel clubs in de regio is de jeugdafdeling tamelijk klein, zodat de kinderen noodgedwongen vaak tegen dezelfde tegenstanders spelen.

Omdat er in onze regio (plus de aangrenzende Duitse en Belgische gemeenten) voor deze doelgroep nauwelijks toernooien zijn, hopen we met deze cyclus een leemte te vullen.

Opzet

Voor beginnende schakers duurt een toernooi van één dag mogelijk te lang. Om de kinderen hieraan te wennen, laten we elke speeldag niet langer dan 2-2½ duren, want dat is voor iedereen gemakkelijker te behappen.

Het moet regionaal zijn zodat de afstand geen drempel is om mee te doen.

Tijd

Zondagochtend, 10.30 - ± 13.00 uur. Vijf partijen, met de klok, 15 minuten per persoon per partij.

Frequentie

Ongeveer één keer per maand.

Inschrijfgeld
€ 2 per speeldag met een maximum van €10,- per seizoen.

Doelgroep

Euregio-Cup: Jongens en meisjes die les hebben voor Stap 1 en 2. Leeftijd t/m 13 jaar (tijdens 1e toernooi).

Euregio-League: Jongens en meisjes die les hebben voor Stap 3 en hoger + jeugdspelers vanaf 14 jaar.

Kinderen van de jeugdafdelingen van de schaakclubs Kerkrade, Voerendaal, Heerlen, KCCS Sittard, DJC, Eijsden, Maastricht, “Op zijn Plaats”, Herzogenrath, Schachfreunde Geilenkirchen, Übach-Palenberg, Alsdorf, Baesweiler, Kohlscheid, Aachener SV, Aachen-Hörn, Aufwärts Aachen, Arminia Eilendorf, Würselen, Brand, Chess Bilzen, De Vier Pionnen Houthalen, Heusden, SLiM, Rochade Eupen en KSK Eynatten.

Indeling
Euregio-Cup: Indeling in groepen van zes (of vijf) spelers. De groepen worden ingedeeld aan de hand van de tussenstand op dat moment.
Euregio-League: Eén groep, indeling volgens Zwitsers systeem.

Prijzen

In de eindrangschikking: prijzen voor de nummers 1-2-3 van elke categorie. Bij grote aantallen deelnemers: ook prijzen per leeftijdsgroep binnen elke categorie. Prijs voor beste meisje. Prijzen voor beste clubs.

Dagprijzen
Elke speeldag zijn er dagprijzen te winnen, die de winnaars mogen uitzoeken van de prijzentafel.
Euregio-Cup: Twee prijzen per groep. Bij gelijk eindigen mogen beiden een prijs uitzoeken.
Euregio-League: Eén prijs voor de hoogstgeklasseerde, die nog niet eerder in dit seizoen een prijs gewonnen heeft. Een deelnemer bij de League kan in een seizoen maar eenmaal een prijs winnen.

Aanmelden
Aanmelden van de leden van uw vereniging of het stellen van vragen kan via een mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.