Toernooireglement:

Er wordt gespeeld volgens de FIDE-Rapidregels (zie FIDE-Regels voor het Schaakspel, Aanhangsel B) met de volgende aanpassingen:

• Het speeltempo is 10 minuten per persoon per partij.

• Een arbiter zal niet ingrijpen als hij een onreglementaire zet ziet, tenzij beide koningen in schaak staan, een promotie onvoltooid is of één van beide spelers de arbiter hiertoe verzoekt. In die gevallen zal de arbiter de onreglementaire zet laten terugnemen. In de categorieën A en B verliest de speler die voor de tweede maal in de partij een onreglementaire zet voltooit. In de andere categorieën geldt dit niet.

• Een arbiter zal niet ingrijpen als één vlag gevallen is. Een arbiter mag wel ingrijpen als beide vlaggen gevallen zijn en verder spelen het speelschema in de war zou brengen. In dat geval verklaart de arbiter de partij verloren voor de speler wiens vlag het eerste is gevallen. Als niet kan worden geconstateerd wiens vlag als eerste is gevallen dan verklaart de arbiter de partij remise.

• Bij onsportief gedrag mag de arbiter ingrijpen en een sanctie opleggen.

Verdere zaken:

• De organisatie kan leeftijdscategorieën samenvoegen in groepen als zij dit nodig acht voor een goed verloop van het toernooi.

• De indeling in een groep wordt gemaakt met het programma Sevilla volgens het systeem Zwitsers op Weerstand. Lotingsnummers worden bepaald door het programma.

• Matchpunten worden als volgt toegekend:

• Winst: 1 punt

• Remise: 0,5 punt

• Verlies: 0 punten

• Bye: 1 punt

• Afwezig (b.v. door te laat komen): 0 punten

• De volgorde in de stand wordt achtereenvolgens bepaald door

• Matchpunten (Bij een gelijk aantal matchpunten worden geldprijzen gedeeld tussen de spelers met dat aantal matchpunten.)

• Weerstandpunten

• Sonneborn-Bergerpunten (SB)

• Beste bezoekende club/school/vereniging wordt bepaald door:

• Voor elke #1 positie in een leeftijdscategorie wordt 5 punten toegekend

• Voor elke #2 positie in een leeftijdscategorie wordt 3 punten toegekend

• Voor elke #3 positie in een leeftijdscategorie wordt 1 punt toegekend.

• De club/school met de meeste punten wint, bij gelijk eindigen geldt het aantal #1 posities, dan het aantal #2 posities, dan het aantal #3 posities. Is de stand dan nog gelijk wordt geloot.

• Mobiele telefoons moeten uit, maar mogen wel gedragen worden. Bij eerste keer afgaan een waarschuwing, bij volgende keren verlies van de partij.