SV Voerendaal heeft voor de 6e maal het SamSam toernooi georganiseerd, de andere 6 SamSam toernooien zijn door de bevriende vereniging DJC uit Stein verzorgd. Dit toernooi vindt dan ook tweemaal per jaar plaats sinds 2013. De ene keer in Klimmen, de andere keer in Stein. Beide toernooien maken deel uit van het GrandPrix jeugdcircuit welke opgezet is door de Limburgse Schaakbond, de LisB.

Ook dit jaar vonden op 10 februari vele spelers de weg naar het clublokaal van SV Voerendaal welke al jaar en dag gevestigd is in Zalencentrum Keulen waar Tom Keulen een gastvrij café beheert. Het was een gevarieerd gezelschap met een waar internationaal karakter met spelers uit Duitsland, Nederland en België. De leeftijd van de spelers varieerde van 7 jaar t/m 20 jaar. Het zou toch niet helemaal eerlijk zijn om deze tegen elkaar te laten uitkomen. Er waren dan ook 8 leeftijdsgroepen gecreëerd volgens de GrandPrix reglementen (A t/m H). Wel werden er 3 hoofdgroepen gecreëerd om genoeg spelers te hebben om een goed toernooi te organiseren. De jongste spelertjes werden samengevoegd in de EFGH groep (7 t/m 10 jarigen), de iets oudere garde nam plaats in de CD groep (11 t/m 14 jarigen) en de oudste matadoren zaten in de AB groep (15 t/m 20 jarigen).
Klokslag 12.00 vond de eerste ronde plaats, precies op schema. Elk van de spelers had 10 minuten om hun zetten in te maken. Het werd in vele groepen een spannende strijd. Men zou verwachten dat door het samenvoegen van de groepen de oudste schakers zouden boven drijven maar dit is toch niet waar, er was veel jong talent aanwezig! Na 7 ronden kon de einduitslag opgemaakt worden. Er waren dit keer 2 spelers die alle partijen wisten te winnen. Dit waren Tung Hoang, winnaar van de EFGH groep, zelf E-speler en Sascha Seibt, winnaar van de AB roep, zelfA-speler. Een erg knappe prestatie want de tegenstand was niet mals!

(Houdt de muis boven een afbeelding voor het bijschrift)

SAMSAM12 Figuur2

samsam12 figuur3

In de CD-groep eindigden 3 spelers op de eerste plek, elk met 6 punten. De winnaar wordt dan bepaald door weerstandpunten. Jelmar Klinkenberg kwam daardoor als winnaar uit de bus. Jelmar is een D-speler en wist dus die oudere giganten van zich af te houden, hij won de CD-groep! Op de tweede plek kwam de eerste C-speler: Tewes Wannewitz, ook zeer knap gedaan. De andere speler met 6 punten eindigde op de derde plek in de CD-groep en dat was wederom een D-speler: Joshua Ekker.

samsam12 figuur4

De winnaar van de H-groep (7-jarigen) is Boyd Leenen, hij eindigde in de EFGH groep als tweede! Zeer zeker een talent om de komende jaren in de gaten te houden. En dat geldt ook voor Paul Peters die als H-speler 3e werd in de EFGH-groep en 2e bij de H-spelertjes. Joshua Drijer won de G-groep, hij speelt echter niet bij een schaakclub en krijgt schaakles op school. De F-groep werd gewonnen door Yumi Peeters.
In de B-groep won Ties Dumont het toernooi, hij werd 5e in de AB-groep.

Voor het eerst in de geschiedenis van het SamSam toernooi is er ook een prijs voor de best presterende vereniging/school. Onze eigen vereniging SV Voerendaal kwam zeer sterk uit de bus maar mocht van het strenge toernooibestuur niet meedingen naar de prijs. De winnaar is dan ook geworden: DJK Aufwärts Aachen! Van harte gefeliciteerd.

samsam12 figuur5

Doordat er een aantal gulle gevers waren, kon het toernooi in deze vorm plaatsvinden. Er waren mooie bekers voor de sterksten uit de C t/m H groepen en geldprijzen voor de AB-groep winnaars. Daarnaast werd nog wat lekkers verloot in de tombola en werden er gedurende het toernooi lekkere hapjes uitgedeeld.
De dank gaat dan ook uit naar de sponsoren:
de Limburgse Schaakbond de Schaaksenatoren
Zalencentrum Keulen
Ook kan een toernooi niet zonder haar vrijwilligers. Een speciale dank aan:
Roger, Henk, Suzanne, Miriam, René, Jos en Ruud.

Klik hier voor de volledige eindstand

Klik hier voor de hele foto reportage

Camiel Peerlings.