Gisteravond had ik geen laptop tot mijn beschikking, vandaar dat het verslag van ronde 5 pas vandaag verschijnt. De indeling leverde dus, zoals gisteren al aangegeven, een wedstrijd op tegen de landgenoten van En Passant (met 2 a's), die zelf al in ronde 3 tegen LSG IntelliMagic uit Leiden haden gespeeld. Overigens speelden gisteren ook al Het Witte Paard uit Sas van Gent en de Kennemer Combinatie tegen elkaar en het laatste team speelt vandaag weer tegen Nederlanders, namelijk McConsult Apeldoorn (met Limburgs talent Max Warmerdam op bord 1). De Nederlandse teams hebben het dus wat betreft loting niet echt getroffen.

We speelden op tafel 28 in ieder geval weer (voor de derde keer) onder de hoede van onze favoriete wedstrijdleider, een vrolijke Montenegrijn met veel humor die de politieke spelletjes bij de toernooiorganisatie (concreet het toewijzen van westrijden aan wedstrijdleiders in speelzaal 1) bekritiseerde.
Als eerste was Lennert (bord 1 met zwart), die nog steeds op koers ligt voor een IM-norm, klaar. Zijn tegenstander bezorgde hem na de opening een dubbele f-pion, maar in de loop van het middenspel kreeg zwart goed tegenspel. Het witte paard oefende ondertussen een andere tak van sport uit en maakte veel meters over het schaakbord. Uiteindelijk werd tot remise besloten in een stelling waabij Lennert dacht dat zwart moest gaan oppassen.
De beste manier om Luc (bord 3 met zwart) lang na te laten denken en de openingskennis van hem niet te testen is met 1. a3 beginnen. Zijn tegenstander dacht er hetzelfde over en er ontstond een lastig middenspel waarin wit het zwarte loperpaar veroverde en steeds druk op de zwarte stelling had. De tijdnood was voor Luc onvermijdelijk en daarin speelde hij het foutieve Pxc2 waar hij Tc8 van plan was. Daarna zou hij volgens zijn zeggen misschien betere remisekansen hebben gehad, maar zoals het nu ging liep er een witte pion naar de overkant.
Marcel (bord 4 met wit) speelde gisteren zijn beste partij van het toernooi tot nu toe. Hij wist een aardige drukstelling te creëren met een mooi paard op b6. Later kreeg zwart een kreupel paard op a6 en na de afruil van de zware stukken leek het eindspel van wit paard tegen zwarte loper en een actieve witte koning veelbelovend. Marcel veroverde een pion maar moest oppassen voor de zwarte pionnenmeerderheid op de koningsvleugel. Toen het tijd was om te oogsten miste wit met a5-a6 de winnende voortzetting waarna de zwartspeler de laatste witte pion van het bord kon meppen.
Indien de lezer vragen heeft bij de titel van dit verslag, dan komen nu de antwoorden. Sinds 2 dagen is Sander door zijn schone onderbroeken heen en loopt hij rond met alleen een jeans om zijn onderste helft. Vorige week zaterdag had hij al 3 extra onderbroeken in Ulcinj gekocht, maar door deze extra voorraad was hij ook al heen. Je kunt de vuile was in een zak afgeven bij de receptie om deze te laten wassen, maar het tarief van € 2,- per vuile onderbroek overtuigde hem om het schuren van de jeans de komende dagen voor lief te nemen. Komende zondag (de dag na de laatste ronde en de dag voor de vlucht naar huis) gaan we nog naar Ulcinj, maar de vraag is of er dan koopzondag is. Misschien is het toch een goed idee als Anniek de volgende keer zijn koffer zal inpakken!
Sander (bord 6 met wit) ruilde in de opening zijn loperpaar in voor een ruimtevoordeel in het centrum. In een complex middenspel verzuimde hij naar eigen zeggen de zet Kh1 om een zwarte dreiging uit de stelling te halen waarna hij een belangrijke pion verloor. Wit vluchtte nog in een eindspel met ongelijke lopers, maar dit werd nauwkeurig door zijn tegenstander tot winst gevoerd. De speler van En Passant is trouwens met zijn score van 4 uit 5 hard op weg naar de titel van FIDE-Meester (FM), ook al heeft hij "maar" een FIDE-rating van 1954. Een score van 5 uit 7 is namelijk genoeg voor deze titel (dus hij heeft nog maar 1 punt uit 2 partijen nodig).
De opponent van Bob (bord 5 met zwart), tevens sponsor van diverse evenementen van de club uit Bunschioten-Spakenburg, heeft meestal een vast ritueel. Hij zit een aantal minuten te denken voor zijn eerste zet en beslist dan welke opening hij gaat spelen. Knap als je dit kunt, maar wel verdomde lastig om tegen voor te bereiden! De opening was voor wit echter geen succes en zwart verzuimde de opstoot 13...f7-f5 met voordeel. Op zet 19 won wit een pion, maar door een geïsoleerde dubbelpion was het eerder zwart die beter stond. De fase daarna had Bob beter kunnen spelen en er ontstond een eindspel met zwartvelderige lopers, waarbij de loper van wit de slechte was. Probleem was echter dat de zwarte koning geen doorgang had. Zwart bleef het nog lang proberen maar moest uiteindelijk in remise berusten, mede door de nauwkeurige verdediging van wit.
Ruud (bord 2 met wit) verloor in het middenspel een pion. Na dameruil was er zeker compensatie en wit creëerde verschillende dreigingen, die echter allemaal werden gepareerd. De zwartspeler offerde een kwaliteit, maar daardoor kon zijn toren binnendringen in de witte stelling en bleven de 2 witte torens passief. Het vervolg werd door zwart verder overtuigend gespeeld en toen een pion niet meer te stoppen was, kon Ruud opgeven.

Een dikke nederlaag dus, maar we hadden denk ik wel meer (minder dik dus) verdiend, Vanmiddag hebben we, ondanks de 60e plaats op de ranglijst, een sterke tegenstander in de vorm van het Belgische Fontaine. Ze zullen echter niet voor niets (ook) maar 2 punten hebben, dus de vorm van de dag zal er bij de meeste spelers van dit team niet zijn!

De individuele resultaten:

En Passant       -   Zuid Limburg       4½ - 1½
1.   IM Henk Vedder   2342   -   FM Lennert Lenaerts   2329   ½ - ½
2.   IM Jan Willem van de Griendt   2340   -   FM Ruud van Meegen   2317   1 - 0
3.   FM Richard Vedder   2257   -   Luc Zimmermann   2153   1 - 0
4.   CM Laurents van Twillert   2141   -   Marcel Winkels   1972   ½ - ½