Op donderdag 5 april plaatste V1 zich voor de finale van de A-klasse van de Limburgse KO-beker door een 2-2-gelijkspel tegen Maastricht (met een beter resultaat op de hoge borden), V3 verloor haar halve finale in de B-klasse tegen Schaesberg helaas met 1,5-2,5.

Het KO-bekertoernooi van de LiSB is de laatste jaren, zeker in de A-klasse (voor spelers actief in de promotieklasse van de LiSB en in de KNSB) een zieltogend kindje vergeleken bij het aantal deelnemende verenigingen een tiental jaren of meer geleden. In de laatste jaren waren er in de A-klasse alleen 2 teams van Voerendaal en 1 team van DJC Stein van de partij (met steeds de mannen uit Stein als winnaar), Voor de editie van het huidige seizoen had zich ook een team van Maastricht aasngemeld, zodat er in ieder geval nog 2 halve finales waren. Daarin werd V1 geloot tegen Maastricht en V2 tegen DJC 1. De 2 externe wedstrijdleiders besloten de eerste wedstrijd te plannen op donderdag 5 april op onze clubavond (waarbij Ruud Lemmers en Henk Gommer de oorspronkelijk geplande rapidavond ruilden met een avond met lange partijen (waarvoor dank!)), net als de halve finale van V3 in de B-klasse tegen Schaesberg.

De wedstrijd van V1 tegen Maastricht was al redelijk snel beslist in het voordeel van Voerendaal door overwinningen van Ruud van Meegen en Camiel Peerlings op de borden 1 en 2. De overwinning van Ruud was fraai:

Ronald Nelissen - Ruud van Meegen
Stelling na Ld2-a5

Na de zwarte opstoot e5-e4 dacht de witspeler met Ld2-a5 een kwaliteit te winnen, hij kwam echter van een koude kermis thuis:
...Lf8-a3+
Kc1-b1 Pd7-c5!
En wit heeft een groot probleem. Er dreigt mat op de onderste rij en de dekking van de loper op a5 door de dame op h5 wordt onderbroken. Er volgde nog:
Td1xd8+ Th8xd8
En wit gaf op.

Even later knalde een toren van Camiel door de zwarte koningsstelling van zijn tegenstander (die al in grote tijdnood was) en was de bekerwedstrijd al beslist (bij een gelijkspel vervalt het resultaat op bord 4).
Maastricht kwam wel nog terug tot 2-2: Marcel Winkels kreeg nooit een fijne stelling, gaf een pion weg en kreeg ook nog een beslissende aanval op zijn koning over zich heen. Bob Merx verloor in een wisselvallige partij een pion, won vervolgens een kwaliteit en liet zich tenslotte pardoes mat in 1 zetten.

De tegenstander in de finale komt uit de wedstrijd V2 - DJC 1, die op donderdag 26 april in Klimmen zal worden gespeeld.

De individuele resultaten:

Voerendaal 1 - Maastricht   2 - 2
1. Ruud van Meegen - Ronald Nelissen   1 - 0
2. Camiel Peerlings - Bas Pasterkamp   1 - 0
3. Marcel Winkels - Daan Brorens   0 - 1
4. Bob Merx - Alistair McDonald   0 - 1

V3 kon het helaas niet bolwerken tegen Schaesberg. Tegenover een overwinning van Johanna Sturm stonden nederlagen van Leon de Vries en Berry Maas en een remise van Bert Smeets. Het Landgraafse team zal de finale spelen tegen de winnaar van de wedstrijd EWS - Kerkrade.

De individuele resultaten:

Voerendaal 3 - Schaesberg   1,5 - 2,5