Auteur: Eric Jan Morren

Afgelopen vrijdag speelde Voerendaal de eerste wedstrijd in de KNSB beker. We hadden een uitwedstrijd geloot tegen PION Groesbeek. Dit is al jarenlang een tweede klasser en had Voerendaal 2 vorig jaar nog op de pijnbank gelegd.
Er zullen niet veel ploegen zijn die supporters meesturen met hun bekerteam, maar met 6 man en een vrouw waren we goed vertegenwoordigd in Groesbeek. De supporters mochten genieten van de Schlagers die live te horen waren. Wat een genot.

De opstelling:
Ivo Wantola – Jasper Bons
Daniel Hausrath – Olav Schoonenberg
Ruud van Meegen – Luuk de Ruijter
Sander Bachaus – Theo Wijnhoven

Ivo lootte de zwarte en de wedstrijd kon beginnen. Een rondje langs de velden leerde al gauw dat het een lastige avond ging worden. OK Daniel stond prima, maar de andere drie gladiatoren maar zozo.

Ruud had een zeer attractieve partij van twee kanten. Ivo was totaal niet gelukkig na de opening en Sander bromde wat over stukken niet op de juiste plaats zetten. Theo kreeg hierdoor vrij makkelijk met zwart gelijk spel. Al snel haalde Daniel het eerste punt binnen. Met het typische spel “Manch mal Remi, Verlieren Nie” drukte hij Olav langzaam van het bord. Zo was het al snel 1-0 en mocht Daniel mij vertellen hoe het allemaal verliep op de borden.

Ivo had de eerste acht tellen overleeft en krabbelde terug in de stelling. Hij wikkelde af naar een dubbel toren eindspel wat beter voor de witte leek. Ruud kwam niet verder tegen Luuk en besloot maar eens remise aan te bieden wat werd aangenomen. (1,5- 0,5) Sander was zijn stelling aan het ombouwen en leek op tijd om de aanval van Theo te pareren. Bij Ivo ging er een setje torens vanaf en een snelle draw leek er te komen. Toch speelde beide spelers door en op de winst.

Sander kreeg het briljante idee om remise aan te bieden daar Voerendaal ervan uit ging dat Ivo niet ging verliezen. Theo ging in de denktank wat weer mooi was voor de tijdsverhoudingen. Theo wandelde maar eens naar bord 1 en besloot met een zucht dat hij maar eens voor het volle punt moest gaan.
Dit lukte Theo, met een beetje hulp van Sander. Theo zette de aanval op scherp Sander viel een hoop stukken van zwart aan maar de combinatie van Theo sloeg door en Sander werd mat gezet. Nog was alle hoop op geen verlenging niet vervlogen, Daniel liet mij al weten dat Ivo nog een goede kans had. Kans werd niet gevonden en niet benut en met allebei nog luttele seconden op het bord werd het remise.

Hierdoor werd de stand remise en gingen we vluggeren. Nu met omgekeerde kleuren tegen elkaar.
De loterij kon beginnen. Maar echt spannend werd deze loterij niet. Voerendaal had aan 2-2 genoed om door te bekeren. Luuk verknoeide al snel een stuk en gaf meteen op deze snelle voorsprong gaf de andere vleugels Sander leek Theo op te blazen en Daniel kreeg de makkelijk speelbare stelling. De open lijn werd in bezit genomen en waar Olav probeerde de zware dame te vangen, verbeterde Daniel de stelling. Olav moest weer terug met de stukken maar het kwaad was al daar. Daniel toverde een leuke combi op het bord met een dame offer zodat Olav mat gezet kon worden. Zo werd het 2-0 en het was wachten op meer. Sander viel in slaap achter het bord en was alle tijd kwijt met het vinden van de mat. Theo bood zijn excuses aan maar it’s all-in the game. Sander kreeg zo zijn tweede nul te slikken en deze was wel erg zuur. Ivo kreeg een eindspel met ongelijke lopers en na de herhaling van zetten werd het remise en 2,5 tegen 1,5 voor Voerendaal. Zo kwamen we met een blauw oog toch nog goed weg.

Schaakkalender

Mei 2024