LK17rapid 3kk Traditiegetrouw vindt op de woensdag voor Hemelvaartsdag (dit jaar op 24 mei) de finale van het LK rapid plaats. Op basis van de resultaten uit de drie voorronden heeft LiSB-  competitieleider Paul Thissen de finalegroepen samengesteld. Dit jaar is het de beurt aan SV Voerendaal om het toernooi te organiseren en in café Keulen in Klimmen komen uiteindelijk 17 teams bijeen, waarbij SV Voerendaal met vier teams goed vertegenwoordigd is. Op dezelfde avond staat ook een andere finale gepland (Manchester United – Ajax) en is het in het café aardig druk met voetbalsupporters en schakers, die op het grote scherm tussen de schaakpartijen door, toch iets van de voetbalwedstrijd willen meekrijgen.

Finalegroep 1
In de hoogste finalegroep spelen de teams van V1 (Christiaan Braun, Oscar Lemmers, Camiel Peerlings en Bob Merx), V2 (Henk Temmink, Marcel Winkels, Ingrid Voigt en Roger Hünen) en nemen het op tegen DJC 1 (Rob Caessens, Fabian Miesen, Ynze Mengerink en René van Hassel) en Maastricht (Hans Toornstra, Jacob Perrenet, Maarten Jan Oosterman en Hans Ouwersloot). In de eerste ronde treffen Voerendaal 1 en 2 elkaar en behaalt V1 een zwaarbevochte 3½-½ overwinning op V2. Maastricht weert zich tegen het sterke DJC1 heel goed en verliest krap met 1½-2½. In de tweede ronde treffen de topfavorieten elkaar: V1 tegen DJC 1. Aan alle borden is het spannend en nadat de laatste kruitdampen zijn opgetrokken is een 2-2 eindstand bereikt. Ook in de andere wedstrijd, V2 – Maastricht, wordt na lange strijd aan alle borden een gelijkspel geboekt.
Dit betekent dat in de laatste ronde de beslissing zal vallen. DJC 1 haalt alles uit de kast tegen V2 en behaalt de maximale uitslag: 4-0 winst. In de andere wedstrijd V1 – Maastricht verloopt het stroef (vanuit Voerendaals perspectief gezien): Christiaan Braun en Bob Merx winnen hun partij, maar in een stelling vol tactische wendingen vindt Jacob Perrenet een winnende combinatie tegen Oscar Lemmers en in het laatste duel wint Maarten Jan Oosterman van Camiel Peerlings. V1 moet dus in een 2-2 gelijkspel tegen Maastricht berusten en daarmee is DJC 1 winnaar van de poule geworden en aldus Limburgs Kampioen rapid-schaak 2017. Gefeliciteerd!

Eindstand: 1. DJC 1 13½ punten 2. Voerendaal 1 11½ punten 3. Maastricht 7½ punten 4 Voerendaal 2 3½ punten.

LK17rapid 1kk

Foto’s afkomstig van de DJC-website

Finalegroep 2
In de tweede finalegroep heeft GESS telefonisch gemeld dat ze voor deze finaleronde geen compleet team op de been kunnen brengen en moeten de teams van V3 (Paul Stümer, Jan Fober, Tom Vrouenraets en John Heuts), DJC 2 (Jozef Simenon, Gerard Bischoff, Marcel Graff en Leo Caessens) en Leudal (Ruud van Meegen, Arthur Hendrikx, Marcel Schuman, Henk van Meegen) uitmaken wie de sterkste in finalegroep 2 is. V3 start met een vrije ronde en DJC 2 – Leudal eindigt in een 2½-1½ overwinning voor DJC 2. In de tweede ronde heeft DJC 2 een vrije ronde en verslaat V3 Leudal met 3-1. Ook hier moet het slotduel, ditmaal tussen V3 en DJC 2 duidelijkheid brengen wie de poulewinst zal opeisen. In het spannende duel weet ook hier het DJC-team de concurrent uit Voerendaal achter zich te laten: 2½-1½ winst voor het team uit Stein. V3-speler Paul Stümer behaalt deze avond een prima resultaat door beide partijen tegen sterkere opponenten (Ruud van Meegen en Jozef Simenon) te winnen.

Eindstand: 1. DJC 2 15 punten 2. Voerendaal 3 12½ punten 3. Leudal 8½ punten 4. GESS 0 punten.

Finalegroep 3

In deze poule neemt V4 (Bert Smeets, Bert Bomhoff, Berry Maas, Frans Lipperts) het op tegen de sterke teams van DJZ 2 (Huub Senden, Roy Kluten, Marielle Meijs en Leon Curfs), DJC 3 (Peter van Dinteren, Ron van Dinteren, Mark Kraus en Jack van den Akker) en Reuver (Wim Stinges, Walter lackner, Yahyd Alghazdli en Ruud Bergs). V4 speelt in de eerste ronde tegen DJZ 2 en verliest nipt met 1½-2½. Dezelfde uitslag wordt bereikt in de wedstrijd tussen Reuver en DJC 3, waarin Reuver als winnaar uit de bus komt. In de tweede ronde boekt Reuver een 3-1 overwinning op V4 en wint DJC 3 met 2½-1½ van DJZ 2. In de slotronde wordt het dan weer bijzonder spannend, want DJC 3 wint met 2½-1½ van V4, maar koploper Reuver verliest met 1½-2½ van DJZ 2. Na het verwerken van alle uitslagen en het tellen van de wedstrijdpunten en bordpunten blijkt Reuver met minimale voorsprong op de achtervolgers toch de poulewinnaar te zijn. Een Voerendaals succes wordt    behaald door Frans Lipperts die 2½ uit 3 partijen scoort.

Eindstand: 1.  Reuver 11 punten 2/3. DJC 3 en DJZ 2 10½ punten 4. Voerendaal 4 4 punten.

Finalegroep 4
In deze finalegroep strijden 6 teams (in dus 5 wedstrijden) om de hoogste eer en wordt met een aangepast rapid-speeltempo gespeeld. In deze poule bepalen de teams van Schaesberg (Fred Schotanus, Ralf Ploumen, Jos Jeurissen en Paul Thissen), Kerkrade (Walter Kunstek, Glenn Freer, Richard Orbons en Peter Salden), DJZ 3 (Paul Lemmens, Jos Broers, Phillipe Muurmans en Yvonne Bellefroid), DJZ 1 (Luc Janssen, Serge Herzet, Mick Godding en Rob Zink), Sjaak Mat (Peter Claassens, Jo Brunenborg, Jan Daems en Raoul Vogels) en EWS (n.o., Rainier Matzinger, John Steuten en Theo de Jong) welk team aan het eind van de avond deze finalegroep gewonnen heeft.
Het team van DJZ 1 kent een fantastische start en behaalt in de eerste drie wedstrijden drie keer een 4-0 overwinning. Nadat in de 4e ronde (tegen Schaesberg) met 2½-1½ gewonnen wordt en in de laatste ronde (tegen Kerkrade) een 2-2 gelijkspel behaald wordt, kan de zege in finalegroep 4 het team uit Noorbeek niet meer ontgaan.

Eindstand: 1. DJZ 1 25½ punten 2. Kerkrade 22 punten 3. Schaesberg 17½ punten 4. EWS 10½ punten 5. DJZ 3 9½ punten 6. Sjaak Mat 5 punten.

LK17rapid 2k

Foto’s afkomstig van de DJC-website