De derde ronde van de LiSB rapid competitie valt voor Voerendaal 2 en Voerendaal 3 samen met dodenherdenking op donderdag 4 mei. Gastgever Reuver (Wim Stinges, Walter Lackner, Dave van Buggenum, Freek Linssen) ontvangt drie teams uit Zuid Limburg: Maastricht (Hans Hoornstra, Jacob Perrenet, Hans Ouwersloot en Rezar Dominguez), Voerendaal 2 (Henk Temmink, Ruud Lemmers, Ingrid Voigt en Roger Hünen) en Voerendaal 3 (Paul Stuemer, Guus van den Akker, Tom Vrouenraets en John Heuts). Voordat de rapid wedstrijden van start gaan, wordt om 20.00 uur 2 minuten stilte in acht genomen, waarna de wedstrijden kunnen beginnen.

In de eerste ronde treffen uiteraard Voerendaal 2 en Voerendaal 3 elkaar en het wordt een spannende strijd.  Henk wint van Paul, maar op de resterende borden staan alle Voerendaal 3 spelers beter. Tot bijna letterlijk de laatste seconde wordt gestreden, maar alle Voerendaalse partijen eindigen in remise, zodat Voerendaal 2 de wedstrijd (in mijn ogen) ietwat fortuinlijk met 2½-1½ wint. De andere wedstrijd, Maastricht – Reuver, eindigt verrassend in 2-2.

In de tweede ronde speelt Voerendaal 2 tegen Maastricht; Roger boekt een snelle overwinning, maar Maastricht weet op alle andere borden het volle punt te scoren en wint overtuigend met 3-1. Dezelfde uitslag wordt in de andere wedstrijd behaald: Voerendaal – Reuver 3-1 met winst voor Guus, Tom en John.

De laatste ronde brengt de wedstrijden Voerendaal 2 – Reuver en Maastricht – Voerendaal 3. Voerendaal 2 wint ditmaal met 4-0, terwijl op dat moment in de andere wedstrijd de tussenstand 2-1 voor Maastricht is (winst van John). Paul op bord 1 speelt de laatste partij en heeft een dubbeltoreneindspel met pluspion, maar ook een tijdvoordeel van 2½ minuten tegen 42 seconden voor Hans Hoornstra. Echter in een moment van onachtzaamheid, maakt Paul een blunder en laat zwart zijn ongedekte toren slaan. Hans wikkelt daarna in sneltreinvaart af naar een gewonnen pionneneindspel en boekt Maastricht wederom een 3-1 overwinning op een Voerendaals team.

Eindstand: 1. Maastricht 13 punten 2. Voerendaal 2 11½ punten 3. Voerendaal 3 7½ punten 4. Reuver 4 punten.

Schaakkalender

Mei 2024