In de Biechten te Rosmalen werd dit jaar de gezamenlijke slotronde van de Meesterklasse gehouden. En Passant, Charlois Europoort en BSG streden als enige teams voor het kampioenschap én Groningen Combinatie en Pathena Rotterdam waren nog niet zeker van klassenbehoud. Dit betekende dat er in zeker vier matches voldoende ingrediënten voor suspense waren.
De strijd om het kampioenschap werd beslist in de vooravond; Julian van Overdam wist in een eindspel Michiel Bosman op de knieën te krijgen waardoor Charlois de nieuwe kampioen van Nederland werd.
Het al gedegradeerde Voerendaal speelde tegen Groningen Combinatie en nam hen mee naar de Eerste Klasse.

Voorgeschiedenis:
Het was voor mij als snel duidelijk dat dit jaar het afscheidstournee van Voerendaal zou zijn. Door gekozen beleid of door miscommunicatie werden de grootmeesters Orlov, Saltaev en Levin van de ledenlijst geschrapt. De geringe beschikbaarheid van IM Seel en IM Lemmers maakte de situatie er niet prettiger op. Toen Voerendaal in ronde vijf verloor van Pathena Rotterdam stonden zowel Voerendaal-1 als Voerendaal-2 en Voerendaal-3 op degradatieplaatsen. Het zal toch niet zo zijn dat alle drie de teams gaan degraderen? Als mosterd na de maaltijd werden de drie grootmeesters alsnog aangemeld maar zij waren niet speelgerechtigd tegen Utrecht (weer een nederlaag).
In ronde 7 zou Voerendaal het klassenbehoud veilig stellen. Met één titelloze speler en 3 GM's zou SISSA het kind van de rekening worden. Ik heb deze match al eerder beschreven: SISSA won dik verdiend van een wankelend Voerendaal. Ronde 8 viel samen met de Duitse Bundesliga. Hierdoor was GM Hausrath verhinderd. Door besluiteloosheid en/of nalatigheid kon Voerendaal verder geen gebruik maken van GM Saltaev en GM Levin. De Limburgse spelers Lemmers (drukte), Driessens (moeite met altijd ver moeten rijden) hadden zich inmiddels ook afgemeld. Dit betekende een kansloze strijd tegen Charlois waardoor de degradatie een feit was.

Ronde 9
Het was duidelijk dat Voerendaal in ronde 9 moeite met de bezetting zou krijgen. Ten eerste waren IM Sielecki, IM Seel, IM Tereick en IM Trella verhinderd.  De Limburgse inbreng werd geannihileerd doordat IM Lemmers verhinderd en FM Driessens op vakantie was. Vaste kracht Johannes Mundorf liet verstek gaan omdat hij een belangrijke schaakwedstrijd in Duitsland had.  Gelukkig waren GM Hausrath, IM Braun en jeugdspeler Buckels wel beschikbaar. Van de geëmigreerde Limburgers  (FM Wantola en TL Bus) is bekend dat zij altijd meedoen tenzij zij een trein of bus missen.  Voerendaal miste slechts vijf spelers. In normale gevallen schuiven dan de betere spelers van lagere teams door om de hiaten te vullen. Dit was echter geen normaal geval aangezien Voerendaal-2 en Voerendaal-3 alle krachten nodig hadden om degradatie te ontlopen.
Voerendaal maakte van de nood een deugd en trommelde voor deze laatste wedstrijd de GM's Orlov, Saltaev en Levin op. Gelukkig kon IM Trella zich op het laatste moment vrij maken en werd het team gecompleteerd door Ingrid Voigt. Op deze manier kon Voerendaal op een "waardige" manier afscheid nemen van de Meesterklasse.
"Waardig" is een ietwat vreemde woordkeuze. Door met dit sterk team tegen een degradatiekandidaat te spelen, lok je allerlei uitlatingen en opmerkingen uit. Zou Voerendaal echter opgekomen zijn met Hausrath, Braun, Wantola, Buckels, Bus en vijf sub-Busjes dan zou Rotterdam en omstreken niet nalaten om het woord "competitievervalsing" te gebruiken.
Ik spreek nu als teamleider en als mijzelf: "Ik zie het als een plicht dat een team elke ronde zo sterk mogelijk aantreedt." Ik voeg hier meteen aan toe dat ik het een groot gemis vind dat Voerendaal dat vanaf ronde één niet heeft kunnen waarmaken.

De match
Groningen Combinatie-Voerendaal  4,5-5,5. Voerendaal heeft zijn sportieve plicht gedaan. Ik vind het jammer dat Groningen gedegradeerd is, net zo jammer als ik het zou vinden wanneer Rotterdam gedegradeerd zou zijn.
De enige troost: Groningen en Voerendaal hebben nu een kans om volgend jaar een promotiefeest te organiseren.

Helaas zijn Voerendaal-2 en Voerendaal-3 ook gedegradeerd.

Sic transit gloria mundi.

Schaakkalender

Mei 2024