In de zesde ronde van de KNSB -competitie liet Voerendaal twee zeer belangrijke matchpunten liggen in Utrecht. Door dit resultaat staat Voerendaal op het punt de Meesterklasse te verlaten.
In de laatste drie ronden zal Voerendaal minimaal twee maal moeten winnen om het vege lijf te redden.

In onderstaande verslag zien jullie het matchverloop door de bril van de teleurgestelde edoch optimistische teamleider.

Bord 1Sielecki-van der Put: Christof speelde tegen een op papier zwakkere tegenstander. Cijfertjes zeggen echter niet alles, want van der Put is aan een uitstekend seizoen bezig. In tegenstelling tot zijn normale doen speelde Christof geen 1.Pf3, g3 etc. op het bord. In een heuse Konings-Indiër wist wit een gevaarlijk initiatief te ontwikkelen op de damevleugel. Rond de tijdnoodfase nam het voordeel toe en leek Christof de winst binnen handbereik te hebben. Stug verdedigen van van der Put en onnauwkeurig spel van Sielecki mondde uit in een loper/paard tegen paard eindspel: remise.

Bord 2: Jelmer Jens - Daniel Hausrath: Dit was één van die dagen die Daniel het liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Wanneer men niet 100% geconcentreerd kan spelen, dan wordt men kwetsbaar. Jelmer Jens maakte geen fout en drukte Daniel langzaam maar zeker van het bord.

Bord 3: Thomas Trella - Tycho Dijkhuis : Een partij waar beide combattanten secuur speelden om het evenwicht niet te verbreken: remise.

Bord 4: Vincent Diepeveen - Tom Bus:  Bus speelde op zet 22 een verbetering ten opzicht van de partij Oyama-Sowray, Crawley ENG 2013. In een evenwichtige stelling maakte Bus op zet 31 een positionele concessie. De rest was gallery play.

Bord 5: Christian Braun - Pascal Boittin: Christian overbrugde meesterlijk het verschil van 600 ratingpunten.

Bord 6: Robert Beekman - Benjamin Tereick: De Voerendaal speler  maakte handig gebruik van de zwakke witte velden in het witte kamp.

Bord 7: Ivo Wantola - Peter Nieuwenhuis: De Utrecht speler maakte handig gebruik van de zwakke witte velden in het witte kamp.

Bord 8: Peter Ypma - Patrick Driessens: Ypma staat bekend om zijn voorkeur voor ongebalanceerde stellingen. Driessens staat bekend om zijn voorliefde voor gebalanceerde stellingen. En ja hoor, de stelling werd steeds scherper.......en toen was het remise!

Bord 9: Valentin Buckels - Lars Vereggen: "Der Jungen" moest het opnemen tegen de nieuwbakken Fidemeester. Na een gelijkopgaande opening trok zwart steeds meer het initiatief naar zich toe. Daar waar de Voerendaalspelers nog een beetje hoop begonnen te krijgen, wikkelde Vereggen netjes af naar een gewonnen eindspel.

Bord 10: Meindert van der Linde - Johannes Mundorf: De ervaren Meesterklasse-speler van der Linde wist de Hollandse Muur niet te slopen. Zwart daarentegen kwam ook niet verder dan remise.

Hiermee was het lot van deze wedstrijd bezegeld. Wederom een nederlaag. "Zat er dan niet meer in?",  vraagt de kiebitzer zich af.
Misschien wel, maar dan zullen de spelers van Voerendaal wel beter moeten schaken. Vandaag hadden de Utrechtenaren meer recht op de overwinning.

"De degradatie nadert nu wel met zeer grote schreden. Hoe zal Voerendaal zich hieruit redden?
Dat leest u in het volgende verslag waar SISSA met 6,5-3,5 naar huis zal worden gestuurd.", droomde de teamleider voor zich uit.

Tom Bus

Schaakkalender