Afgelopen zondag was het weer zover: een nieuw LISB-competitie seizoen. En natuurlijk begint het seizoen met de klassieker V4-V5! V4 is het enige echte jeugdteam van SV Voerendaal onder leiding van Willem Gommer en V5 is een mix van (heel) oud en (erg) jong onder leiding van Henk Gommer. De laatste keer dat deze teams elkaar ontmoette was het resultaat in het voordeel van V5: https://www5.svvoerendaal.nl/index.php/externe-competitie/voerendaal-4/526-de-derby-v4-v5

Maar nu was V4 terug en naar hun mening sterker dan ooit!

Voor enkelen begon de wedstrijd al eerder: Ties Dumont, vaste bord 2 speler, speelde op de donderdag avond al met zwart tegen Gerard Vankan. Ties begon met een naar eigen zeggen zwakke opening, maar wist het al snel spannend te maken met flink wat stukoffers. Een momentopname liet zien dat Ties twee stukken had geofferd voor een totaal van vier pionnen, maar schokkend genoeg had Ties dit daadwerkelijk berekend en wist hij al vlot de partij te winnen. Het kostte Ties zelfs zo weinig moeite dat hij daarna nog even teamgenoot Bob Vonken van het bord veegde in de laatste ronde van de Rapid competitie die avond!

Ook de wedstrijd tussen Willem Gommer en Frits Verheijen was al beslist. Het schijnt een spannende partij geweest te zijn, waarna uiteindelijk remise werd besloten. Beide spelers waren niet bereikbaar voor commentaar.

Zo was de tussenstand voor de wedstrijddag al 1,5-0,5 voor V4.

De eerste partijen die op de zondag klaar waren, waren die van Justin van Wijk en Nadia Divincenzo. Justin speelde tegen Jelmar Klinkenberg en won, maar toen hij werd gevraagd antwoordde hij slechts: “Ik heb gewonnen. Einde.” Betekent dit dat hij eigenlijk onverdiend had gewonnen? We zullen het nooit weten. Wat we wel weten, is dat we nu een bordpunt erbij hadden. Nadia daarentegen sloeg zichzelf metaforisch voor de kop. In een voor haar uitstekende stelling tegen Flint Lieverse nam ze een offer aan, waardoor ze binnen zeer korte tijd mat kwam te staan. Een teleurstellend resultaat van één van de topscoorders van vorig seizoen.

De tussenstand na 4 partijen: 2,5-1,5 voor V4! De overwinning was nabij!

Olaf de Koning was op dat moment nog in diepe concentratie, want in zijn partij tegen John Gerrichhauzen stond hij twee pionnen achter. Zijn tegenstander vond dit onacceptabel en zorgde ervoor dat Olaf een paard voor kwam te staan. Uiteindelijk besloot Olaf zijn vertrouwen te plaatsen in Bob en zijn partij remise te maken.

Bob was als laatste klaar, zoals gewoonlijk. Zijn partij tegen Henk Gommer ging vanaf de opening gelijk op, tot en met het eindspel, waar de een nog een extra paard had en de ander een loper. Bob claimt dat het eigenlijk remise had moeten worden, maar Henk besloot in een remisestelling toch de verkeerde keuze te maken door zijn loper van de diagonaal te halen en zo het punt weg te geven.

Zo eindigde de de wedstrijddag met een prachtige 4-2 overwinning voor V4! Deze overwinning is vooral te danken aan de continue verbeterende jeugd en het feit dat Bob deze keer niet afwezig was omdat hij zoals vorig jaar het wereldkampioenschap League of Legends wilde kijken (zie link boven)!