De tweede avond van de Zomerrapid werd vanavond gespeeld. Van de drie koplopers was vanavond alleen Henk Temmink aanwezig. Zou het hem lukken om een voorsprong te pakken op het peloton?

De partijen begonnen vandaag een kwartier later dan anders. Na het aanzetten van de laptop van de club bleek die verder te gaan met het updaten van Windows. Dat ging zo langzaam, dat ik gauw provisorisch een indeling met de hand heb gemaakt. Toevallig had ik mijn eigen laptop bij me en die kwam van pas in de tweede ronde van de avond. Toen was de laptop van de club namelijk nog steeds aan het updaten...

In de eerste van drie rondes won Henk van Marcel Winkels. Dat was een belangrijk punt voor zijn koppositie in de A-categorie (1800 en hoger), want Marcel is een gevaarlijke speler in de rapid. De afgelopen twee jaar heeft Marcel volgens mij zelfs het eindklassement van de zomerrapid gewonnen. Daarna stoomde Henk door met een overwinning op Leon de Vries. In de slotronde won hij van Bram Brassé. "Ik was niet kansloos, maar Henk had meer kansen dan ik", antwoordde Bram toen ik voor het verslag vroeg of hij kansloos verloren had. In de ranglijst zit Henk nu stevig in het geel. Hij heeft liefst twee punten voorsprong op het peloton.

In de B-categorie (1600 t/m 1799) is Richard Orbons nu koploper. Hij won alle drie zijn partijen. In de laatste partij had hij mazzel, want Karl Schubert liet een mat in één toe, maar dat soort punten tellen gewoon mee. Daardoor ligt hij een half punt voor op Albert Stoelhorst.

In het klassement voor de C-categorie (onder 1600) deed Johanna Sturm goede zaken. Door te winnen van Albert Stoelhorst en Leon de Vries pakte ze twee mooie punten. Tussen die overwinningen in verloor ze van de sterke Karl Schubert. Ze ligt een half punt voor op Ties Dumont en Herman Thomas.

Volgende week is al de derde avond (van de vier). Heb je zin om een paar rapidpartijen (25 min. pppp) mee te doen, dan ben je van harte welkom!

Zie Stand Zomerrapid voor de huidige stand en alle uitslagen tot nu toe.