Op zondag 10 november begon dan echt de happening waarvoor we waren gekomen, de European Club Cup. Gisteravond hadden we al gezien dat de spelers en speelsters van het Duitse team van Viernheim 1934 aan de andere kant van de borden zouden zitten (en niet KGSRL Gent, het team van Voerendaler en Zuid-Limburger Oscar Lemmers (onze berekeningen voor de loting van de eerste ronde leverden dit Belgische team als tegenstander op)).

Een heftige donderslag om 6.15 uur zorgde ervoor dat het hele resort wakker schrok (behalve Lennert, die helemaal niets had gehoord) en een enkeling in ons team kon daarna de slaap niet meer hervatten. Inmiddels routinematig nuttigden we het ontbijt en in de loop van de ochtend werden de bordparingen bekend. Viernheim zou spelen in de sterkste opstelling en had tussen bijna 90 (bij Luc) tot meer dan 400 (bij Marcel) ELO-punten meer op de borden. De rest van de ochtend werd er geplugd en op andere manieren voorbereid en na de lunch konden we ons opmaken voor de eerste ronde.
Er zijn 2 speelzalen tijdens het toernooi, één op het terrein van het resort zelf met de hoogste 7 indelingen bij de mannen (eigenlijk Open toernooi omdat hier ook vrouwen meespelen) en alle 9 wedstrijden van de dames, en één voor de rest (24 wedstrijden) buiten het resort in een ander hotel 250 meter buiten de poort. De laatste jaren is valsspelen (met bijv. een mobiele telefoon) een hot item in de schaakwereld en daarom stonden voor de ingang al de security-mensen met metaaldetectoren klaar om valsspelers te onderscheppen (mobiele telefoons, horloges en zelfs pennen zijn verboden in de speelzaal). In het programmaboekje stond de aanbeveling om voor elke ronde zeker een half uur tot 3 kwartier voor de ronde bij de speelzaal te zijn omdat er rijen voor de controles zouden zijn. Dat de spelers, die dit advies volgden, moesten wachten op de hoofdarbiter (die pas na 14.30 uur bij de ingang was) om naar binnen te mogen, was natuurlijk een minpunt voor de organisatie.
De laatste 11 wedstrijden, waaronder die van ons, hadden helaas geen liveverbinding met de buitenwereld en hadden borden en stukken van plastic, wat Lennert deed verzuchten: "Ze kunnen in heel Montenegro voor een Europacup zelfs niet genoeg houten borden vinden!".
De tafelnummers (een grote 27 aan de eerste tafel en een kleine 26 op het wedstrijdformulier en op de website) zorgde voor verwarring bij de wedstrijdleider van onze wedstrijd, maar we konden om klokslag 15 uur (na een korte toespraak over alle regeltjes) gewoon de partijen beginnen. Dit betekende een lange periode van zwijgen, want er mocht alleen worden gepraat met de wedstrijdleider en met de teamcaptain (m.b.t. remiseaanboden, die trouwens alleen na zet 30 waren toegestaan), zeker voor Sander een zware opgave.
De eerste, die in de problemen kwam, was Marcel (bord 4, wit). Na het verkeerd terugnemen na een dameruil kwamen de witte stukken niet goed te staan en dat leverde de zwartspeler een pion op. Vervolgens werd Marcel geruisloos weggetikt.
Bob (bord 5, zwart) hield lang tot na de 30e zet stand met een min of meer gelijke stelling, maar door een onoplettendheid kon de zwartspeelster de zwarte koningstelling openbreken met een loperoffer op h6. Het vervolg had zwart nog beter kunnen spelen, maar in de complexe stelling en in tijdnood vond Bob niet meer de juiste verdediging.
Omdat één van de regels is, dat een speler, wiens partij klaar is, de speelzaal moet verlaten, heeft de schrijver van dit artikel de rest van de partijen niet meer met eigen ogen kunnen zien en hij miste dus het dramatische vervolg van de wedstrijd. Eerst was er nog een keurige remise van Lennert (bord 1, zwart) tegen een GM (hij stond zelfs beter in de eindstelling), maar daarna werden in de partijen van Ruud (bord 2, wit) en Sander (bord 6, wit) materiaal weggeven, de eerste een stuk in min of meer gelijke stelling en de tweede zelfs een toren in gewonnen stelling.
Tenslotte gaf Luc (bord 3, zwart) remise in een iets mindere stelling, maar onderweg had hij goede kansen gemist, volgens eigen zeggen omdat hij twee keer niet ver genoeg had doorgerekend.
Dit betekende dus helaas een zure en geflatteerde 1-5 nederlaag, waarbij we zeker kansen hebben gehad om.misschien zelfs wel een matchpunt te pakken.
Hopelijk kunnen we ons morgen revancheren, de tegenstander is het Zweedse Wasa SK (als 43e geplaatst, wij als 59e) en helaas weer niet live te volgen (en met plastieke stukken).

De individuele resultaten:

Viernheim 34     - Zuid Limburg       5 - 1