Een nieuw team, een nieuw seizoen en dus nieuwe kansen. Vorig jaar deed Zuid Limburg 5 tot de laatste ronde mee om het kampioenschap. Hoe zal het dit jaar gaan?

Zelf wil ik het wat rustiger aan doen en met het zoeken naar een TL voor het vijfde heb ik die rol opgepakt. Ik won wel erg snel. Mijn tegenstander deed het een beetje langzaam in de opening en na mijn Txc6 gaf hij op. Daarna volgde een aantal remises. Rene Chappin dacht dat het eindspel Loper en 3 pionnen tegen zijn Paard en 4 pionnen direct remise was en mogelijk was dat ook wel zo, maar hij had zijn tegenstander nog wel even kunnen laten zweten. John had een moeilijke stelling maar maakte ook remise. Martijn kwam direct vanuit de opening heel goed te staan, won een pion en leek te gaan winnen. In de afwikkeling miste hij dat zijn e-pion kon doorlopen en speelde in plaats daarvan het passieve Tb1, waarna het ook hier remise werd. Met een stand van 2.5-1.5 leek het de goede kant op te gaan, maar Saul stond al niet meer goed en ook Gerard probeerde tegen beter weten in een slechte stelling te houden. Dat leek uiteindelijk ook te gaan lukken, maar de tegenstander had een gemene matwending in de stelling. Zowel Gerard als Saul verloren hun stelling uiteindelijk, waarmee we 2.5-3.5 achter kwamen.

Roger miste de winst, nadat zijn tegenstander met 16.g4 iets te aggressief speelde. Het scherpe 16....Pxe5 leek heel erg goed, maar de varianten waren wel heel erg complex en daar heb je bij voorkeur een computer voor nodig. Roger kwam slecht te staan, nog slechter, maar hij vocht terug en wist remise te bereiken, waarbij we zelfs hoopten dat hij nog meer had, maar dat bleek niet het geval. stand 3-4 voor WLC 2.

De match werd gered door Ties Dumont. In zijn eerste KNSB wedstrijd speelde hij een uitstekende partij en wist zijn tegenstander in het verre eindspel te vloeren.

Op het bord werd al met al goed geschaakt en we hadden meer verdiend, maar achteraf was iedereen ook wel weer tevreden met dat ene matchpunt.

WLC 2

Zuid Limburg 5