Zuid-Limburg 5 doet het goed in de nieuwe 4e klasse KNSB. Het team is qua rating het op één na zwakste in 4I, maar had tot nu toe alleen nipt van Blerick 2 verloren en volgde zodoende het favoriete Eindhoven 2 op weliswaar 2 matchpunten maar slechts een half bordpunt. Het geheim? Een uitstekende teamgeest (het voelt alsof dit team al jaren samen speelt), lak hebben aan ratings en niet te snel opgeven of zelfs maar remise maken. Die mentaliteit bleek ook nu weer goud waard.

In de 6e ronde togen wij naar Maastricht dat tegenwoordig haar competitiewedstrijden speelt in sporthal De Geusselt waar in juni ook het 13e BPB Limburg Open wordt gespeeld. Maastricht heeft op papier een sterk team (2e qua rating), maar had tot nu toe slechts een schamel drietal matchpunten weten te vergaren. Ze zouden daar tegen ons ongetwijfeld verandering in willen brengen.

Marcel (1,w) kreeg een bekende variant op het bord die bij tegenstander Perrenet duidelijk minder bekend was. Dat leverde niet alleen een flink tijdvoordeel op, maar ook een pion. Toen zwart iets te nonchalant verdedigde, ging een paard verloren en even later ook het punt. Ik (2, z) was aan het eind van de opening op dwaalwegen geraakt en stond verloren. Wit verbruikte echter veel tijd en koos niet de beste voortzetting. In de witte tijdnood besloot ik in troebel water te gaan vissen.

Objectief het beste is hier 19. .. f6 20. Txd5 Txc3 21. Lxc3 Dxd5 en zwart staat zonder compensatie een pion achter. Ik speelde echter 19. .. Pg5?! 20. Dg5! f6. Nu is 21. Txd5 direct winnend omdat 21. .. Txc3 hier niet kan wegens 22. Lxc3 en de toren op d5 staat opeens gedekt. Er volgde echter 21. Ld6?? Le6! en wit gooide de handdoek in de ring terwijl zijn laatste seconden wegtikten. Als de dame wijkt, komt Ph3 gevolgd door Dh1.

Theo (3,w) had in de opening niets bereikt en stond eerder wat minder. Maar zwart maakte een fout waarna Theo met een combinatie een pion en een kwaliteit won. Het punt volgde weinig later. Leon (4,z) had het de hele partij moeilijk, maar verdedigde nauwkeurig en wist de partij de remisehaven binnen te loodsen. John (5,w) had op de halfopen g-lijn een batterij opgebouwd met toren, dame en toren, maar leek er niet door te komen. Toen zwart zijn eigen kansen via de d-lijn overschatte, toverde John een mataanval op het bord en even later, na een paar zwarte schaakjes, konden de stukken terug in de doos. Richard (6,z) en Max (7,w) werden ondanks hard werken vakkundig weggespeeld. Deze punten bleven daardoor in Maastricht. René (8,z) leek te worden overspeeld, maar verdedigde zich hardnekkig. Hij had net genoeg spel tegen de opgerukte witte c- en d-pionnen. De witspeler probeerde het nog heel lang, maar kwam er niet door.

Aldus werd de einstand, weliswaar geflatteerd, bepaald op 3-5. De vreugde werd nog vergroot toen bleek dat Eindhoven 2 ondanks een ruim ratingoverwicht onderuit was gegaan in Noorbeek en wij de koppositie hadden overgenomen.

Maastricht 1953 - Zuid-Limburg 5 1807 3 - 5
1 Jacob Perrenet 2040 - Marcel van Haren 1936 0 - 1