Zuid-Limburg 5 heeft een vliegende start gemaakt in de 4e klasse I van de KNSB-competitie. De Vughtse Toren werd met 5½-2½ zorgvuldig gesloopt waardoor ZL 5 de eerste koploper is in 4I.

De competities van LiSB en KNSB zijn m.i.v. het seizoen 2018-2019 gescheiden. Die structuurwijziging stelt verenigingen voor nieuwe uitdagingen, maar biedt ook nieuwe kansen. SV Voerendaal en DJC Stein hebben de structuurwijziging aangegrepen om voor de KNSB-competitie een samenwerking aan te gaan onder de naam SV Zuid-Limburg waarbij ook spelers van andere verenigingen kunnen aanschuiven. Zuid-Limburg 5 (in de nieuw gevormde 4e klasse) is vooralsnog het enige echt combinatieteam. Op basis van de ratings van de opgegeven spelers was duidelijk dat wij in onze afdeling (4I) geen titelkandidaat zouden zijn. Dan wordt de opdracht 'spelen voor je plezier' en dat kan zoals bekend regelmatig een extra halfje opleveren.

Voor de openingswedstrijd kwamen de Brabanders van De Vughtse Toren op bezoek in de Merode in Stein. Na het welkomstwoord konden de partijen van start. Kopman Marcel van Haren (Hoensbroek) had zijn dag niet en raakte al snel het spoor bijster. Theo Pluijmen (Hoensbroek) speelde een solide partij die lang gelijk op ging maar kreeg groot voordeel toen zwart een pionnendoorbraak op de damevleugel toeliet. Theo maakte het vakkundig af. Van de partij van John Heuts (Voerendaal) heb ik weinig gezien. Opeens was het punt er gewoon. Typisch John! Ook bij Leon de Vries (Voerendaal) was het lange tijd een gelijke strijd. Maar toen zwart met zijn dame op avontuur ging op de koningvleugel, kreeg Leon duidelijk voordeel. Hij won de kwaliteit en de partij. Max Mannheims (Hoensbroek ME) zag zich opeens geconfronteerd met twee witte torens op de zevende rij. Toen wit dacht het pleit te beslechten met een stukoffer, sloeg Max toe. Roger Hünen (Voerendaal) dacht een stuk te winnen, maar bleek uiteindelijk een pion minder over te houden. Met compensatie, dat wel. Het zwarte remiseaanbood (in een betere stelling) was verdacht, en zijn laatste zet bleek dan ook een blunder. Roger won een stuk (nu wel!) en de partij. Michel Wijckmans (Voerendaal) kwam er niet aan te pas en moest het punt toch aan de tegenstander. Wil Lindelauf ('t Stokpaardje) had al vele jaren niet meer geschaakt, maar liet zien dat hij het nog niet was verleerd. Nadat de verloren pion was terugveroverd, werd het punt gedeeld.

Zuid-Limburg 5 1735 - De Vughtse Toren 1769 5½ - 2½
1 Marcel van Haren 1934 - Marc Viering 1894 0 - 1
2 Theo Pluijmen 1888 - Geert van der Cruijsen 1821 1 - 0
3 John Heuts 1845 - Wim Viering 1864 1 - 0
4 Leon de Vries 1713 - Henk van Evert 1877 1 - 0
5 Max Mannheims 1674 - Tom Fürstenberg 1808 1 - 0
6 Roger Hünen 1919 - Frits Akkermans 1667 1 - 0
7 Michel Wijckmans   - Kees de Laat 1627 0 - 1
8 Wil Lindelauf 1175 - Peter Loman 1595 ½ - ½

De volgende ronde staat de uitwedstrijd tegen het sterke Venlo 2 op het programma.