Zaterdag 18 september was het zover. Eindelijk mocht er weer geschaakt worden voor de Externe competitie. Iedereen verlangde ernaar.

In een volle zaal in de Merode speelde Zuid Limburg 2,3 en 4 hun eerste ronde.

Wij van het vierde mochten aantreden tegen de Stukkenjagers 3. Om met een inkopper te beginnen een leuk vierpunten duel.

Wij misten in deze wedstrijd Ynze, Marcelen Max en ook Stukkenjagers was verre van compleet.

Het beloofde een spannende wedstrijd te worden. Na 18 maanden niet extern te spelen begon de wedstrijd rustig. Na een onstuimig begin op het bord werd er na een afruil van kleine stukken remise besloten op bord 4 tussen Eric Jan en Reinier. Op de overige borden was er nog niet veel aan de hand op dat moment wel hadden Camiel en Bart en klein plusje. Als tweede was Paul klaar. Zijn tegenstander had in het middenspel een leuk trucje voor eeuwig schaak en ook hier werd de vrede getekend. De andere borden waren volop in strijd en de vonken spatte er vanaf. Ronny stond inmiddels wel een beetje minder. Ed stond onder druk, maar zijn Limburgse tegenstander Sjo was nog in zijn winterslaap en zijn tijd op de klok werd rap minder. Onze nestor counterde vrolijk de tegenstander en rolde uiteindelijk de witte stelling op. Hiermee kwamen we op een 2-1 voorsprong. Bart leek op bord 3 ook beslissend voordeel te hebben met een mooie pion meer na een leuke combinatie. Echter het bleek toch niet genoeg en de stelling verzandde in remise. Vlug naar het bier. Maar nog steeds was daar de voorsprong. Marcel probeerde zijn jonge tegenstander van het bord te drukken echter de kleine man hield keurig stand en Remise was volkomen terecht. Zo kwamen we op een 3-2 voorsprong. Nog 3 treuzelaars te gaan. Camiel had een kleine kwaliteit gewonnen en ging op zoek naar de winst. Theo stond een stuk voor maar had een enorme koningsaanval tegen en Ronny stond zeer bedrukt. Als hij de stelling dicht kan houden dan is remise het maximale. Theo vertrouwde zijn stelling niet meer en de tegenstander vond de herhaling van zetten met een stuk minder ook prima dus de vrede werd na de tijdnood dan ook getekend. 3,5 – 2,5 en Ronny en Camiel waren over. Ronny kon zijn mindere stelling niet droog houden en de kapitein van Stukkenjagers kwam met een toren binnen. Daarna was het een koud kunstje en de boot zonk in het zicht van de haven. 3,5 voor beide teams en Camiel ging er nog even voor zitten. Hij had de koning van Henk Jan Beukerma afgesloten op de h lijn. En de jacht op de loper van zwart werd geopend. De kenners waren verdeeld over winst of remise, maar Henk Jan had het zwaar met het verdedigen en bezweek uiteindelijk. De loper had geen goede velden meer en gaf op. Zo werd onze kapitein op rating de match winnaar en met de hakken over de sloot werd er gewonnen.

Nu mogen we aantreden tegen HMC Den Bosch dat belooft ook een leuke match te worden.

Hieronder de persoonlijke uitslagen.

Rating

Haren van, M.A.R. (Marcel) 1986   Verboven, W. (Wout) 1824 ½ - ½