Voorafgaand aan deze wedstrijd bestond er enige twijfel over de goede afloop. Dat is niet zo fijn voor het zelfvertrouwen en gelukkig schudde Ruud ons op tijd wakker met de constatering dar we in geval van een nederlaag gewoon niet in deze klasse zouden thuishoren. Dat zette iedereen op scherp: geen nerveuze rekenarij maar “gewoon” winnen! Tot onze eigen verrassing zou dit opvallend gesmeerd gaan verlopen, temeer gezien het feit dat ook Kempen Combinatie nog niet gevrijwaard was van degradatie.

Onze speciaal opgetrommelde collega Bart van der Zwet zorgde voor het eerste wapenfeit: een salonremise na vijf minuten en vijf zetten. 10 minuten later werd dit gevolgd door een remise van Sander aan bord 1. Zijn sterke tegenstander experimenteerde met een ongebruikelijke zijtak van het Siciliaans. Sander was goed voorbereid en antwoordde optimaal. Blijkbaar voelde zijn tegenstander zich hierna niet meer op zijn gemak en bood hij pardoes remise aan.

Met deze eerste schermutselingen waren twee hoge ratinghouders van de Kempenaren onschadelijk gemaakt. Nu meende ook de tegenstander van Bob aan bord 8 remise te kunnen aanbieden, maar Bob sloeg beleefd af en zo ontbrandde de strijd op het resterende hoofdtoneel. De doorgaans degelijk spelende Tom verslikte zich helaas in het vroege middenspel en moest zich gewonnen geven. Dit eerste gewin voor Kempen bleek het spreekwoordelijke kattengespin, want de resterende vijf partijen gingen alle naar Zuid Limburg!

In een gecompliceerd middenspel met veel tactische mogelijkheden en dreigingen wist Bob zijn tegenstander als eerste kopje onder te duwen.

Ruud miste aanvankelijk een mogelijkheid tot stukwinst maar revancheerde zich in een voor hem gunstige stelling van dame en loper tegen twee torens en loper die hij vakkundig naar winst voerde.

Grof geschut was er bij Leon de V. alias De Hakker. Onze houwdegen miste weliswaar een fraai dame-offer met acute winst (zie partijfragment), maar voerde vervolgens wel een prachtige “blitzkrieg” tegen de onveilig staande witte koning, alsnog resulterend in een geforceerd mat.

Kempcombfragment

Stelling M. Schobben – L. de Vries na 21e zet van zwart, die zo de combinatieboekjes in kan met als vraag: waarom is de volgende zet van wit niet goed en hoe kan zwart dit op fraaie wijze weerleggen?  22. e5 Lf5+ 23. Kc1 Dc8 en zwart won uiteindelijk de partij op de 39e zet.  Echter, zwart had met de volgende mokerslag de partij meteen kunnen winnen: 23…Dc6!! want na 24. Lxc6 volgt 24…Ta1 mat!  Na andere zetten van wit volgt in alle gevallen zwaar materiaalverlies. Achteraf gezien, uiteraard gemakkelijk te zien, maar deze voortzetting is tijdens de partij door beide spelers niet opgemerkt en ook in de na-analyse, met verschillende andere spelers er om heen, is deze voortzetting niet gevonden !

Jan dirigeerde zijn - en Rien’s - favoriete Koningsindiër in de Petrosjan- variant met strategisch vaste hand naar een overtuigende winst en de dagtitel man of the match!

Zo resteerde, bij een stand van 5-2, mijn partij. Met geduldig spel had ik vlak voor de tijdcontrole een eindspel bereikt van loper en pionnen tegen paard en pionnen, met als troef “de verre vrijpion” en ruimtelijk overwicht. Mijn tegenstander deed er alles aan om deze slotakte te overleven, maar moest - toch nog sneller dan ik had verwacht - op zet 48 capituleren.

Heel prettig om het seizoen af te sluiten met dit verdiende klassebehoud. Als iedereen zijn goede schaakvoornemens deze zomer in praktijk brengt verschijnen we in september weer volledig opgeladen aan de start!

Kempen Combinatie 1                                                  Zuid Limburg 3

Heijden van der, A.A.M. (Alan)        2294                      Bachaus, S. (Sander)                      1931                      ½ - ½

Schenning, H. (Huub)                     2045                       Vrouenraets, T.J.M. (Tom)                1863                     1 - 0

Zon van, P.A.C. (Paul)                    1980                       Seip, R. (Rien)                                  1904                     0 - 1