Na de stevige nederlaag van 2-6 tegen De drie Torens (ronde 8) en het gelijkspel tegen Eindhoven 2 (ronde 9) is ZL3 inmiddels gedaald naar de kritieke 9e plek op de ranglijst van KNSB klasse 3H. Voor de inhaalwedstrijd uit ronde 5 staat nog de wedstrijd tegen het sterkere Dubbelschaak op het programma. Na een zeer spannende wedstrijd weet ZL3 een verdiend 4-4 op te tekenen, waarbij Dubbelschaak met de schrik vrij komt.

Helaas moesten we al snel in de wedstrijd een bittere teleurstelling wegslikken. Sander op bord 5 verloor al kort na de opening een stuk tegen Brent Burg (de ratinghoogste van Dubbelschaak) en moest meteen capituleren. Ook de partij van Leon (bord 4) tegen Niels Heijsteck kende een atypisch verloop. Net slechts 15 zetten gespeeld en een in elkaar geschoven positie noopten Leon tot een remiseaanbod, hetgeen geaccepteerd werd.

Jan, ditmaal op bord 1, kreeg een voor mij onbekende openingsvariant voorgeschoteld, maar wist hier heel solide op te ageren. Nadat zijn paard naar f6 was omgespeeld en de zwarte torens op de e-lijn verdubbeld werden, gaf Wil van Lankveld zijn pogingen op om nog iets te bereiken en kwamen beide spelers remise overeen.

De overall situatie op de overige borden zag er echter goed uit voor ZL3. De stellingen van Tom (bord 2), tegen Rob van Meurs, en Rien (bord 3), tegen Martien van der Meijden, leken sterk in evenwicht. Ruud (bord 6) tegen Gilion Berkelmans en Barry (bord 8), tegen Arjan Schuurmans, hadden duidelijk een initiatief en voerden de druk bekwaam verder op. Guus (bord 7) had twee pionnen verspeeld, maar wist door het oprukken van zijn c-pion zijn tegenstander Michiel van der Stee flinke praktische problemen voor te schotelen. Ik zag aan de reactie van enkele Dubbelschaak-spelers dat zij zich zorgen begonnen te maken.

Ruud wist kort daarna zijn partij winnend af te sluiten door het binnendringen van zijn dame en niet veel later bood Tom’s tegenstander remise aan. Nadat bij Barry de tijdnoodfase achter de rug was, en de kruitdampen op het bord weggetrokken waren, bleek Barry groot materiaal voordeel over te hebben gehouden en staakte zijn tegenstander de strijd. Tussenstand inmiddels 3½-2½; zou een van te voren niet verwachte overwinning mogelijk zijn?

Dit seizoen is niet het beste seizoen voor Guus en helaas was de gifbeker voor hem nog niet helemaal leeg. In een complexe stelling (achteraf gaf mijn engine aan dat de stelling bij de 45e zet nog gebalanceerd is!) raakte Guus in dit lastige eindspel op dwaalspoor en wist zijn tegenstander zijn h-pion te promoveren en een zwaarbevochten winst te behalen.

Het resterende lopereindspel van Rien stond iets beter, maar op winst spelen leek voor beide spelers te riskant. Ook hier werd de vrede getekend, waarmee een 4-4 eindstand bereikt werd. Een resultaat waar we vooraf dik tevreden mee zouden zijn, maar toch blijft de nasmaak: misschien had er deze wedstrijd meer in gezeten.

In de 3e klasse H van de KNSB competitie lijkt ieder team van ieder ander team te kunnen winnen. In het verleden is Voerendaal een keer gedegradeerd met 7 matchpunten (!) en ook nu, na de laatste ronde, is de situatie onderaan de ranglijst nog in zijn geheel niet duidelijk: 7. Kempen combinatie 7 mp en 30,5 bordpunten; 8. Zuid Limburg 3 6 mp 28 bp; 9. Blerick 2 6 mp 26,5 bp. Nog in te halen wedstrijden die bepalend zijn voor het vaststellen van de eindstand aan de staart van de ranglijst: HSC – Blerick 2 en Kempen Combinatie – ZL3 (!)

ZL3 Dubbelschaak 2022