Het grotendeels uit Duitsers bestaande Blerick 2 had het tot nu toe goed gedaan terwijl wij wat steekjes hebben laten vallen. Dit belette ons niet om een overtuigende winst te behalen.

Als je een schaker dan vraagt naar zijn resultaat, hoor je nogal eens “met mazzel gewonnen” of “ongelukkig verloren”. Eigenlijk is dat allemaal niet belangrijk, het hoort bij het wedstrijdschaak. Toch maken wij graag de mentale rekening op met een objectieve blik. Dit gezegd hebbend blijven wij naar mijn smaak “recht hebben op” 5½ punt. Onze enige nederlaag kwam terecht bij Tom (bord 4) die na een zeer sterk gespeelde partij huizenhoog gewonnen kwam te staan. Plotseling raakte hij het spoor bijster met vernietigend resultaat. Daar stond tegenover dat Jan (bord 7) een tweetal pionnen liet wegrommelen zonder compensatie. Niettemin wist hij met inventief spel zijn tegenstander in verwarring te brengen en toch nog over de rand te duwen.

Bob (bord 1) leverde een pion in , maar zijn tegenstander kon dit in het dame-eindspel niet verzilveren. Iets vergelijkbaars gebeurde er bij Guus (bord 8) en diens tegenstander was dan ook allerminst tevreden. Leon (bord 2) won grof materiaal na een grafzet van zijn tegenstander die toen acuut de strijd staakte. Ruud (bord 3) won op soepele wijze een kwaliteit en een pion in actieve stelling en liet zijn tegenstander geen enkele hoop. Barry (bord 5) speelde een wisselvallige partij. Na een misgreep in de opening knokte hij zich naar kwaliteitswinst, haalde nog juist de tijdcontrole, maar verblunderde vervolgens zijn winststelling. Resultaat: remise. Ikzelf had een toch wel opvallende Kurzpartie waarin reeds na 18 zetten een mat in drie verscheen. Leuk genoeg om hierna in zijn geheel af te drukken.
Resteerde de discussie wie de man of the match was. Ruud Lemmers kreeg van de jury de beste papieren omdat hij als enige won van een Nederlander. Een nogal nationalistisch argument, maar het zij zo.

Peter Schelwokat - Rien Seip
1.e4 e6 2.c4 d5 3.exd5 exd5 4.d4 Pf6 5.Lg5 Lb4+ om snel te rocheren en druk te zetten in de e-lijn 6.Pc3 0-0 7.Pf3 Te8+ 8.Le2 De7 nu kan wit niet rocheren, wat niet fijn is voor een mens. 9.Pe5?! c5! 10.Le3 engines spelen hier acuut 10.Kf1 maar dat is voor stervelingen wat veel gevraagd 10...cxd4 11.Lxd4 Pc6 12.Pxc6 bxc6 wit kan nog steeds niet rocheren 13.Le3 Pe4 14.Tc1 Lg4!? nog sterker is eerst 14...d4 15.Lxd4 en pas dan 15...Lg4! 15.cxd5? bezwijkt onder de druk, de juiste optie is rochade! 15...Pxf2! 16.Lxf2 Lxe2 17.d6 Dg5 18.d7 Ld3+  met mat in drie, wat natuurlijk eleganter is dan de dame nemen. 0-1

Blerick 2 ZL3 diagram

Blerick 2 ZL3 opstelling