Schaken is een sport van ups en downs, maar het contrast met de eerste wedstrijd – nog geen maand geleden – was wel erg schril. Of je überhaupt kunt spreken van onverdiende resultaten is bij schaken altijd een heikel punt van discussie.

Als we dat toch even doen kun je zeggen dat de nederlagen van Guus en van mij zeer ongelukkig waren en dat Leon een duidelijke plusremise had, terwijl de (enige) winst van Tom onberispelijk was. Dat brengt het resultaat ideëel op 4 ½ - 3 ½ winst in plaats van de daadwerkelijke 6 – 2 nederlaag. Een nutteloze constatering natuurlijk, maar waar lag het aan? Niet aan de locatie, een keurig zaaltje in een fraai bioscooptheater. Was het dan de frisdrank? Wij schakers – in ieder geval Sander en ik – drinken graag een colaatje, hardcore wel te verstaan. Hier kregen we Fritz Kola, een biologisch brouwsel uit Hamburg in een hippe fles. Nader onderzoek leert dat er meer cafeïne en minder suiker in zit dan in onze geliefde coke. Hoe het ook zij, het leidde in ieder geval de aandacht af die je, zoals bekend, in volle omvang nodig hebt voor de wedstrijd. Maar genoeg gekletst, de geïnteresseerde lezer wil natuurlijk de details horen. Hier zijn ze.

Bob probeerde in het derde speeluur in gelijke stand de stelling te openen en meer spel op de wagen te krijgen, maar zijn tegenstander weigerde medewerking. Zij tekenden de eerste remise. Tom ontfutselde zijn tegenstander een stuk met een dubbelaanval hout – veld (mat); deze kan zo in het oefenboek Stap 3. De ongelukkige stribbelde nog tegen, maar was volstrekt kansloos. Complimenten dus voor Tom.

Sander liet zich al in de opening in een lastige positie dwingen. Om zich hieraan te ontworstelen gaf hij een pion in een nog steeds slechtere stelling, wat hij niet meer te boven kwam.
Vanaf deze nog gelijke stand ontvouwde zich vervolgens de deceptie. Guus overspeelde zijn tegenstander en kon afronden met een matcombinatie tegen de gerocheerde koning. Hij zag het idee wel, aarzelde, koos een “veiligere” route (maar zonder mat), stond toen nog steeds gewonnen, maar liet zich vervolgens in tijdnood over de rand duwen.

GvdA DS3

Guus kon hier toeslaan met 21. Lh6+! Kxh6 22. g5!! (de witte aanval is onweerstaanbaar, want na 25…Kxg5 is het mat na 26. Dh5) 22…Kg7 23. Dh5 (met de dreiging 24. Dh6+ Kh8 25.Dxh7 mat) 23…Kf8 24. Pd7+! met dameverlies of mat.

Jannis kwam niet lekker uit de opening, liet mogelijkheden voor tegenspel onbenut en ging kopje-onder vanwege een set zwakke pionnen.
Ik kwam na geduldig duwen en trekken in een gelijkstaand toreneindspel terecht waar mijn tegenstander het eerst in de fout ging door de overgang te maken naar een voor hem slecht staand pionneneindspel. Het was wel een complexe, onevenwichtige stelling met wederzijdse (potentiële) vrijpionnen. Op het kritieke moment verwierp ik de winnende voortzetting omdat ik de winnende pointe overzag en koos ik een “veiliger” route die de winst uit handen gaf. Mijn tegenstander miste op zijn beurt de remise en koos alsnog een verliezende zet die door mij echter weer verliezend werd beantwoord. Kunt u het nog volgen? Mijn tegenstander profiteerde uiteindelijk meedogenloos. Hoewel het type stelling onvergelijkbaar is, is de psychologische blokkade dus vergelijkbaar met wat Guus gebeurde (schaakblindheid?).

Diagram RS DS3

Winnend is alleen 43... Kd6!! omdat de witte koning de opmars van zijn pionnen dan niet kan ondersteunen. Zie bijvoorbeeld 44. Kb5 (De eigenlijke hoofdvariant is 44. h4 want die illustreert wits probleem: g6 45. Kb3 h6 46. Kc2 e5 47. Kd3 g5 48. hxg5 hxg5 49. Ke3 g4 50. a4 Kc5 51. b4+ Kb6 52. a5+ Ka6 53. Ke2 d4 54. cxd4 exd4 -+) 44... e5! (Ook 44... Kc7 is goed, maar ik was ten onrechte bang voor 45. Kc5 g5 46. Kd4 h5 47. Ke5 g4 48. Kf4 want in deze variant is 47....h4!! winnend.) 45. a4 e4 46. a5 e3 47. a6 Kc7-+)

Leon wist een strategisch overwicht geleidelijk uit te bouwen en stond veelbelovend. Door onnauwkeurig spel moest hij uiteindelijk berusten in remise.
Barry verloor tegen zijn jonge tegenstander een kleine kwaliteit. Deze wist dit met slim spel te transformeren naar een veelbelovend toreneindspel. Barry vocht manmoedig terug, het bleef daardoor lange tijd onduidelijk, maar uiteindelijk moest ook hij de handdoek in de ring gooien.
De volledige uitslag:

DS3 ZL3okt2021