Na het lange coronareces startte ZL 3 tegen het op papier sterkere HSC Helmond 1, waar aan het einde van het seizoen ‘19-‘20 nog van verloren was. Door familie-omstandigheden was Bob verhinderd en op het laatste moment moest Jannis Bolz wegens ziekte verstek laten gaan. Zij vonden waardige vervangers in Ingrid Voigt en Hans Leclerq.

Helaas verslikte laatstgenoemde zich tijdens de eerste speeluren in een verkeerde combinatie en zo stond het 1-0 voor HSC. Gelukkig bleek dit niet representatief voor de wedstrijd. Barry bracht de boel snel in evenwicht door in het middenspel een ondekbaar mat te vlechten. Tom volgde met een keurige afwikkeling van een toreneindspel met materieel voordeel. Toen ook nog Ingrid haar getructe tegenstander met geduldig spel had verleid tot een iets te voortvarende actie kon zij opeens toeslaan met een dodelijke counter. Zo stond het 3- 1 voor ons en waren dus drie remises voldoende voor de winst. Gezien de stellingen aan de resterende vier borden mochten we verwachten dat dit zou gaan lukken, en inderdaad. Ik probeerde mijn pluspion in een dubbel toreneindspel te verzilveren, maar moest na stugge verdediging berusten in remise. John hield in deze fase keurig stand in een thematisch remise-eindspel. Het meest kritisch was de positie van Ruud, resultaat van een complex middenspel met wederzijdse kansen na een aangenomen “Wolga”. In het ontstane dynamisch evenwicht werd remise overeengekomen. Zo resteerde de partij van Jan, die een kwaliteit had verloren voor een vrijpion. Vaak is het te moeilijk voor de torenpartij om dit te verzilveren, zo ook in dit geval. Al met al dus een overtuigend gewonnen wedstrijd.

Volledige uitslag

Zuid Limburg 3Rating HSC Helmond 1