Auteur: Rien Seip

Voor de eerste wedstrijd in klasse 3H mocht het derde “opdraven” bij WLC in Eindhoven. Uiteraard gemotiveerd, maar niet met heel veel hoop, want het veel sterkere WLC speelde met klinkende namen als (IM) Gerard Welling en het gemiddelde ratingverschil bedroeg bijna 200. Bob wenste ons dan ook succes met de troostrijke opmerking dat we het van deze wedstrijd “niet moesten hebben”.

Maar zoals bekend zegt rating niet alles (volgens sommigen zelfs niets) en dat bleek ook wel weer uit het partijverloop dat minder overtuigend was dan de score zou doen vermoeden.
Leon de Vries (bord 1) was goed voorbereid, maar kon het uiteindelijk tegen de Stonewall van Welling toch niet bolwerken.
Tom Vrouenraets (bord 2) verraste de sterke Charlie Tang met een interessante ingeving in een bekende theoretische stelling, enkele zetten later gevolg door een goed getimed pionoffer. Na lang nadenken reageerde Tang niet optimaal, maar nadat Tom op zijn beurt een sterke voortzetting miste bleef een zeer complexe positie over. Tang boodt daarom remise aan wat door Tom na afstemming met de teamleider werd geaccepteerd.
Mijn tegenstander aan bord 3 (Ruud Bollen) verdedigde zich met een mix van het orthodox damegambiet en de Meraner, positioneel nogal verdacht, getuige ook het feit dat hem door o.a. Welling na afloop hierover flink de oren werden gewassen. Toch bleek zijn de opzet in de praktijk nog niet zo slecht en na een onnauwkeurigheid van mijn kant wist hij een soort dynamisch evenwicht te creëren. Toen ik – ten onrechte – vreesde dat hij de overhand zou gaan krijgen, nam ik mijn toevlucht tot een incorrecte offercombinatie, spoken dus.
Ger Schaffhausen werd aan bord 4 in een toren / ongelijke lopers eindspel op de pijnbank gelegd door Robert Klomp en moest als laatste der Mohikanen uiteindelijk het hoofd buigen.
Guus van den Akker speelde aan bord 5 een prima partij tegen de bekende schaakdame Erika Sziva, maar overzag een dubbelaanval op toren en loper waarna het dus pardoes voorbij was.
Jan Fober aan bord 6 bracht een creatief stukoffer maar helaas voor hem was er een weerlegging.
Ingrid Voigt behaalde aan bord 7 een plusremise en was daarmee niet helemaal tevreden want zij had zich meer voorgesteld van haar pluspion.
De eer werd tenslotte gered door onze 12-jarige benjamin Jannis Bolz die zijn opponent in een slim gespeeld eindspel over de rand duwde.

Al met al geen heel slechte wedstrijd voor ons, we zullen het maar beschouwen als een leerzame training.

WLC1 ZL3