Het was een belangrijke wedstrijd als we kijken naar vermijden van degradatie. Ondanks de afmeldingen van Fatih en Laurin waren we op papier toch sterker dan onze tegenstanders. Hoewel de overwinning zeker verdiend was, is de uitslag toch enigszins geflatteerd.

Het begon met 2 tamme remises op het eerste en laatste bord. Gino had met zwart geen problemen in de opening maar op winst spelen was lastig, wit had ietsjes. Het werd snel remise gegeven. Sander op bord 8 kreeg een complexe middenspelstelling waarin de computer de evaluatie nogal laat wisselen van zet tot zet. Bij herhaling van zetten werd net na de 20ste zet tot remise besloten maar juist toen had wit wel op winst kunnen spelen met een verraderlijke afruil en binnendringen van de dame. Stand 1-1.

Maar daarna ging het snel voor ons. Borna kwam met wit wat beter uit de opening, wel in een riskante stelling. Plots werd het heel tactisch, Borna rekende beter dan zijn tegenstander en kreeg groot voordeel. Hij kon het al heel snel in winst omzetten. Ruud kreeg met zwart een variant tegen die hij zelf met wit speelt en nam het initiatief op de damevleugel. Het kan zijn dat hij die iets te snel openbrak maar zoals het ging kreeg hij mooi spel en kon plots een heel mooie combinatie uitvoeren: stukoffer voor verpletterende aanval en uit. Luc had het met zwart moeilijk in de opening en gebruikte heel veel tijd. Hij miste enkele kansen op snel gelijkspel. Er ontstond een stelling met tegengestelde rokades maar wits stukken stonden beter opgesteld. Luc moest gedwongen een pion offeren voor een open lijn op de koning maar toen wit het niet nauwkeurig deed begon de aanval te wervelen en ondanks de heel erge tijdnood speelde hij het goed verder: wit liep mat. Plots stonden we dus 4-1 voor met nog 3 partijen te gaan. Paul stond toen slechter, Marcel onduidelijk en Henk beter, de vraag was of het won, maar voor de wedstrijd was remise ook goed. Het zag er dus vooral door Henk goed uit.

Marcel speelde een bekende variant waarin wit een pion offert voor aanval. Die kreeg hij ook maar het ging toch bergafwaarts toen de dames geruild werden en de vraag was of hij nog wel genoeg compensatie had. Zoals dikwijls is verdedigen echter moeilijker dan aanvallen en Marcel hield de druk erop. Zwart deed het niet helemaal goed en vroeg remise, wat de wedstrijd zou winnen voor ons. Marcel zag echter continue aanval met matnetten rond de zwarte koning met twee torens en loper en sloeg het remiseaanbod af. Wel heel riskant want duidelijk was het geenszins. Toch werd Marcel beloond voor zijn aanhoudende druk met mat op zet 48. Riskant maar mooi gedaan!

Paul speelde de opening wellicht te onstuimig om te proberen een aanval te krijgen maar kreeg het deksel op de neus en kwam slechter te staan. Zijn koning bleef in het midden en kwam onder sterke aanval. Gelukkig kon hij de dames ruilen, maar de stelling bleef slecht. Er ontstond een verloren 4-toren-eindspel. Doordat Paul wel goede zetten bleef doen, maakte zwart plots een ernstige fout door Paul een sterke vrije b-pion te geven die heel veel van de achterstand compenseerde. Met nauwkeurig spel had er toen remise in gezeten. Veel pionnen werden geruild en in een gewoon toreneindspel werd het een race van vrijpionnen. Zwarts opmars was makkelijker en Paul moest het heel nauwkeurig doen voor remise maar het was moeilijk. Thuis achteraf analyseren is een stuk makkelijker. Zoals het ging won zwart de race en de partij. Stand 5-2, alleen Henk nog bezig.

Henk speelde zijn gewone rustige spel met zwart en liet wit komen zodat die zichzelf zou verzwakken. Toch was er een momentje na de opening dat wit plots groot voordeel had kunnen krijgen door met h5 de zwarte koningstelling te ontwrichten. Dit deed hij niet en het goede positionele spel van Henk begon steeds meer zijn vruchten af te werpen. Wit kreeg een dubbele f-pion en het loperpaar van wit was machteloos in een gesloten stelling. Toen wit de witveldige loper ruilde tegen het paard ontstond een goede loper (Henk) tegen slechte loper eindspel. Maar het was moeilijk om erdoor te raken. Henk deed het subliem, kon met zijn koning op de a-lijn binnendringen en bracht wit in tempodwang. Deze gaf een pion weg in de hoop los te komen maar hij verloor een tweede pion en toen de zwarte koning gewoon via wat omwegen langzaam terug naar het centrum liep was het snel over. Einduitslag 6-2. Mooi!

Zuid Limburg 2

De Stukkenjagers 2