Voor de laatste ronde moesten we tegen Caissa. Tot dusver had Caissa alles verloren maar natuurlijk mag je nooit een tegenstander onderschatten. Zeker als je naar onze vorige ronde kijkt waar we als ratingfavoriet met 7,2 2,5 verloren van Groningen. Het doel voor de wedstrijd was om minimaal 5-5 te scoren zodat we definitief veilig waren.

Op vrijdag de 13e hadden we besloten om 2 wedstrijden vooruit te spelen. Dit kwam gunstig uit voor ons allebei. Jelle moest immers nog 1 ronde spelen omdat we anders 2 punten in mindering zouden krijgen. En Ivo zou op vakantie gaan. Verder had ik van de sympathieke teamleider Enrico begrepen dat de tegenstanders van Jelle en Ivo ook andere verplichtingen hadden.

Jelle was de eerste die klaar was op vrijdag de 13e. Hij had de gehele partij licht voordeel maar in de tijdnoodfase speelde zijn tegenstander de stelling een stuk handiger waardoor Jelle uiteindelijk moest opgeven. (0-1)

Ivo zijn partij werd ook beslist tijdens de tijdnoodfase. Zijn partij ging de hele tijd gelijk op maar tegen het einde speelde hij de iets betere zetten waardoor hij steeds iets beter kwam te staan. Op het einde wist hij zelf een stuk op f8 in te sluiten in het eindspel. (1-1)

Op de wedstrijddag hadden wij van Caissa gehoord dat ze op 3 borden forfait zouden geven. Ze konden helaas onvoldoende spelers vinden om naar Stein af te reizen. Aan de ene kant jammer dat we niet konden spelen maar het betekende wel een ruime voorsprong. (4-1)

Oscar maakt al redelijk snel remise met het idee om zo snel mogelijk de 5-5 veilig te stellen. De stelling leek erg gelijkwaardig al zat er nog zeer veel spel in. (4,5-1,5)

Hierna maakt Christian ook remise. Met zwart tegen Reinderman kwam hij niet in de problemen en wist een zeer solide remise te scoren. Hiermee sloot hij een prachtig seizoen af met een TPR van 2599. Zeker met een score van 6 uit 9 kan je dan ook zonder meer zeggen dat hij onze MVP was van het seizoen! (5-2)

Met het veiligstellen van klassebehoud kon iedereen vrijuit schaken. Daniël wist zijn stelling langzaam te verbeteren. Dit zorgde ervoor dat zijn tegenstander een blunder maakte waardoor Daniël het volle punt kon incasseren. (6-2)

In de partij van Ruud ging het de hele tijd ongeveer gelijk op. Ruud had echter wel enige druk in de stelling en in tijdnood resulteerde dit een een fout van de tegenstander waardoor Ruud een mooie overwinning in de wacht sleepte. (7-2)

Als laatste partij van de dag (van de hele zaal) was het aan Luca. Luca wist zijn voordeel langzaam maar gestaag uit te bouwen en na een fout van zijn tegenstander wist hij de partij langzaam uit te bouwen naar een vol punt. (8-2)

Met deze overwinning zijn we uiteindelijk op de 6e plaats beland. Een goede prestatie. Achteraf gezien was de overwinning tegen HMC de cruciale overwinning. Hier wonnen we met veel geluk en opmerkelijk genoeg was het HMC die dit jaar degradeerde ook al hadden ze na 4 wedstrijden 5 punten (waarbij ze met pech van ons verloren).

Natuurlijk gaan we voor het nieuwe seizoen allemaal alvast in training om te proberen volgend jaar in het linkerrijtje te komen.