In de 5e ronde KNSB stond de kraker ZL 1 tegen LSG 2 op het programma, de nummers 1 en 2 in de 1e klasse KNSB. Het beloofde vooraf dan ook een spannende wedstrijd te worden en aanvankelijk leek het daar ook op.

De openingsfase ging gelijk op, maar geleidelijk aan kregen we steeds meer overwicht op diverse borden. In de tijdnoodfase werd deze keurig omgezet in klinkende munt.

Als eerste was Patrick op bord 1 klaar. In een scherp opgezette opening vlogen de vonken er vanaf, maar na een paar uur besloten beide spelers als eerste tot remise. Rob won zijn partij vervolgens overtuigend, waardoor er een tussenstand van 1½ - ½ op het bord stond.

Vlak voor de tijdnood besloten achtereenvolgens Fabian, René en Daniel tot remise, mede met het oog op de overige borden. Deze zagen er op bord 3 t/m 5 bijzonder goed uit en zo geschiedde: Christian (5 uit 5!), Lennert en Oscar wonnen hun partijen, waarna de wedstrijd al was beslist: 6 - 2. Waar we afgelopen ronden toch vaak tot het laatst hebben moeten vechten om de overwinning binnen te slepen (en dat ook nu weer verwachtten), ging het deze keer verrassend makkelijk.

Als laatste waren Stefan en Jozef nog bezig. Stefan kon zijn stelling helaas niet meer houden toen deze open werd gebroken door zijn tegenstander en Jozef speelde weer een kenmerkende partij (zoals alleen hij dat kan) en wist zoveel verwarring en chaos bij zijn tegenstander te creëren dat hij uiteindelijk won: 7 - 3.

Daarmee staan we fier op kop en zijn we maar liefst 4 matchpunten los van de concurrenten. Het ziet er dan ook buitengewoon goed uit voor de resterende wedstrijden, maar laten we niet te vroeg juichen. Er zijn nog 4 wedstrijden te gaan, nu zorgen dat we scherp blijven. Om te beginnen in de 6e ronde tegen Spijkenisse die strijden tegen degradatie en er alles aan zullen doen om dit te voorkomen. Maar voorlopig mogen we even genieten van deze prachtige stand op de ranglijst.

Zuid Limburg 1

LSG 2