En Passant stond mee aan de leiding en Zuid-Limburg 1 stond laatste met nul punten. Er stond dus weer een zware match te wachten. Beide teams misten meerdere spelers doordat het Bundesligaweekend was. Ik had een snelle remise in mijn partij in het derde team en kon daarom ook wat andere matches gaan volgen. Ik heb niet alles volledig kunnen zien omdat ik toch vooral met het derde team bezig was, dus dit verslag is zeer onvolledig maar geeft een impressie.

Ilja offerde een “klassieke kwaliteit”: tegen zwarts koningsfianchetto en rokade viel hij aan met h4-h5 en na Pf6xh5 volgde Th1xh5! en zwarts gxh5. Na het vervolg Pf3-g5 kreeg hij sterke aanval maar voor mij was het niet direct duidelijk hoe het verder moest. Ilja had echter ver gerekend en bleef sterke zetten afvuren tot zwart niet meer aan mat kon ontkomen.

Ivo met zwart stond ietsjes passiever na de opening maar had met nauwkeurige verdedigingszetten geen moeite om de remise binnen te halen. Intussen had ook Ruud remise kunnen maken en had Christian B. gewonnen. Een mooie 3-1 start.

Bij Patrick ging het echter mis. Hij kreeg te weinig spel voor de goed geblokkeerde geïsoleerde d-pion en plots ging het heel hard verkeerd. Stand 3-2.

Manuel Bosboom slaagt er steeds weer in om heel ongebalanceerde stellingen op het bord te brengen. Ook deze keer. Uiteindelijk stond Thomas een toren tegen twee pionnen voor maar een ver opgerukte witte h-pion en een beetje onveilige zwarte koning waren voor Thomas toch genoeg om zetherhaling toe te laten. Wellicht speelde hier de match-stand een belangrijke rol in de beslissing, want intussen stond Christian C. gewonnen en Oscar en Valentin konden eigenlijk niet meer verliezen, eerder nog zelf proberen. Zelfs al zou Johannes verliezen, wat er toen niet zo uitzag, dan nog kon de overwinning ons normaal niet meer ontglippen. Stand 3,5-2,5

En inderdaad Christian C. benutte zijn positionele voordeel om een pion te winnen en later nog eentje en hij kon er rustig maar gestaag een eind aan te breien. Stand 4,5-2,5, het kon eigenlijk niet meer misgaan nu.

En het werd zelfs nog mooier. Oscar werd door een mooie lange combinatie van Friso Nijboer onder druk gezet maar verdedigde zich uitstekend door een kwaliteit tegen pion te geven met alle pionnen nog slechts aan een kant. Hij kreeg zelfs een initiatief waar Friso zich lelijk op verkeek. Oscar won de kwaliteit terug en bleef uiteindelijk zelfs een pion voor. Drie tegen twee op de koningsvleugel met elk nog een loper (van gelijke kleur) en een dame. Na ruil van nog een pion, stonden de resterende pionnen van zwart op f7 en g6 en de witte pion op g5. Het voordeel was dat de pion op g5 zwak was en dat deze de witte koning niet beschutte. Toch leek het mij onwaarschijnlijk dat zwart dit zou kunnen winnen. Oscar probeerde langs alle kanten te laveren en inderdaad was plots de g5-pion niet meer te verdedigen. Friso moest opgeven. Een fantastische overwinning van Oscar tegen een gerenommeerd grootmeester! Stand 5,5-2,5 en de eindoverwinning was binnen!!

Johannes met zwart stond in het middenspel een pion achter maar had redelijke compensatie in de vorm van het loperpaar. Hij kon de pion uiteindelijk terug winnen, maar hierbij werden veel stukken geruild en ontstond een toreneindspel waarbij hij een passieve toren had. Stilaan kon wit zijn voordeel uitbreiden, won een pion en de partij. Ik heb het gevoel dat zwart misschien beter had kunnen verdedigen maar weet dit niet zeker. Een passieve versus actieve toren is nu eenmaal een belangrijk nadeel in een toreneindspel. Stand 5,5-3,5.

Van Valentin zijn we intussen gewend dat hij sterke tegenstanders aankan. Ook nu had hij zelf de kansen. Hij won een kwaliteit tegen pion maar dit was wel een potentieel sterke vrijpion. Uiteindelijk werden heel veel stukken en pionnen geruild en ontstond een eindspel met toren en twee pionnen tegen loper en drie pionnen met alle pionnen op de koningsvleugel. De stelling was niet te winnen al probeerde Valentin nog lang tot naakte toren tegen loper. De zwarte koning stond echter in de goede hoek (namelijk in de hoek van andere kleur dan de loper) en dan is het theoretisch en in dit geval ook in praktijk remise. Goede partij van Valentin, maar ook sterk verdedigd van zijn tegenstander. Eindstand 6-4.

Eindelijk de eerste punten!! Dat doet goed en het was deze keer ook verdiend!

Zuid Limburg 1- En Passant

Lemmers , F.A.M.O. (Oscar)      2308      Nijboer , F.Z. (Friso)           2477   1 - 0

Buckels , V. (Valentin)         2444      Berelowitsch , A. (Alexander)    2518   ½ - ½

Wantola , I.J.P. (Ivo)          2352      Godart , F. (Francois)           2425   ½ - ½