Voerendaal 3 heeft zaterdag 15 december 2012 een belangrijke stap gezet richting handhaving in KNSB klasse 3H. In Oosterhout werd D4 met 2,5 - 5,5 verslagen. Na 2 uur spelen zag het er echter helemaal niet naar uit dat de uitendelijke score in het voordeel van Voerendaal zou uitvallen. Op de meeste borden was de stand niet in het voordeel voor de Voerendaal spelers; aleen bord 8 stond beter.

Verrassenderwijs was Bart van der Zwet (bord 4) als eerste klaar. Bart kwam onder druk te staan in het middenspel, maar bleef zetjes doen. Waarschijnlijk had zijn tegenstander niet het verslag van de vorige wedstrijd gelezen, en had hij dus ook de waarschuwing gemist. Toen Bart met f6 het paard van e5 weg kon jagen, moesten bij wit de alarmbellen gaan rinkelen.  Enkele zetten later kon Bart de partij in stijl afronden middels f5 en was stukwinst een feit.

Op bord 8 had Tom twee pionnen buitgemaakt, en toen eenmaal de vrijpionnen van Tom begonnen te marcheren, werd het matnet rond de witte koning dichtgetrokken (0-2 voor Voerendaal).

Ed Vos (bord 1) is weer terug in Voerendaal 3. De partij werd rustig opgezet, en er vond het nodig gemanoeuvreer, gedeeltelijk achter de eigen linies, plaats. Het hergroeperen van de stukken vond dermate goed plaats, dat beide partijen tot remise besloten, al meende Ed dat hij in de slotstelling nog een klein plusje had.

Eric Jan (bord 5) stond weer als een rots in de branding. Het zwarte initiatief werd kundig in de kiem gesmoord, en ebde na diverse stukkenruil weg. Nadat de stelling behoorlijk in elkaar geschoven was, kwamen ook hier beide opponenten een puntendeling overeen (1-3).

Jan, zittend aan bord 7, speelde weer een strategische partij uit een stuk. Met een klein voordeeltje uit de opening gekomen, werd de zwarte damevleugel onder druk gehouden. Daarnaast werd door Jan vakkundig een batterij van lopers en dame op de zwarte koningsvleugel in stelling gebracht. Nog voor de eerste tijdnoodcontrole kon ook aan dit bord de volgende Voerendaalse overwinning geteld worden (1-4).

In de partij van Guus (bord 6) leek het zwarte paard op h5 in problemen te komen, maar toen ik enkele zetten later ging kijken, bleek Guus alles onder controle te hebben. In een hevige tijdnoodfase, probeerde de witspeler van D4 nog een verwoede poging om het tij te keren en sloeg op d5 met het paard. Guus pareerde de witte uitval heel behendig, en bezorgde Voerendaal beide matchpunten (1-5).

Ingrid speelde tegen de ratinghoogste van D4, Maykel Smits (2140, en al 3,5 uit de vorige 4 partijen). Tijdens de partij leek mij, dat zwart met klein voordeel uit de opening was gekomen. "Nein Tom, das ist Quatsch" zei Ingrid na afloop. "Dat was 20 zetten theorie, en heb ik al vaker op het bord gehad". Een puike partij van Ingrid en in de eindstelling kon zwart waarschijnlijk een  zetherhaling niet uit de weg gaan, en werd remise overeengekomen.

Jurgen (op bord 2), speelde naar eigen zeggen een minder goede partij. Zijn derde zet kwam ook voor hem als een verrassing, en hij moest de hele partij tegen een verkrampte stelling aankijken. Helaas kon Jurgen de voortdurende witte druk niet tegenhouden, en nadat een pion gesneuveld was, kon de partij niet meer gered worden (2,5 – 5,5).

Voerendaal staat nu op een 5e plek met 6 matchpunten, en we hebben voorlopig een kloof geslagen met de teams op de laatste plaatsen, nl.  D4 (2 matchpunten) en SMB (0 matchpunten).  Volgende wedstrijd staat de thuiswedstrijd tegen MSV-VSM op het programma.

D4                         - Voerendaal 3             2½-5½
1. Wim Wilssens           - Ed Vos                        ½-½