De slotronde van de LiSB-competitie valt dit seizoen samen met de slotronde in de Meesterklasse van de KNSB-competitie. Normaliter niets om je druk over te maken, ware het niet dat Voerendaal 1 dit jaar kampioen is geworden in die Meesterklasse en een groot aantal leden graag mee wilde reizen naar die slotronde. Wij wilden daarom graag alle partijen vooruitspelen. De LiSB vond het goed en Heerlen werkte collegiaal mee.

Voor beide partijen stond nog het een en ander op het spel. Wij zouden aan 4½ bordpunt genoeg hebben om de tweede plaats veilig te stellen en daarmee promotie naar de KNSB-competitie, Heerlen had in principe 2 bordpunten nodig voor klassebehoud (er van uit gaande dat Brunssum 1 de slotwedstrijd tegen 't Pionneke 2 zal winnen). Heerlen ontving Heerlen ons in de statige sociëteitszaal van de Corio League aan het Pancratiusplein. Gezeten in deftige diepe leren fauteuils keken we wat anders dan anders tegen de stellingen aan.

Ingrid Voigt (1,w) kreeg door Jean Bodelier een wat ongebruikelijke variant van het Svesjnikowsysteem van het Siciliaans voorgeschoteld. Helaas raakte wit het spoor al snel bijster en kreeg zwart duidelijk de overhand. Daarna ging het snel bergafwaarts en ging het punt naar Heerlen.

Ronny Willen (2,z) speelde tegen Raoul Frijns een variant die beide spelers al eens eerder op het bord hadden gehad. Toen deed Ronny het niet helemaal nauwkeurig, maar nu had hij zich voorbereid. Ronny kreeg druk op de A-lijn, won een kwaliteit en schoof de partij gedecideerd uit.

In de partij tussen Jan Fober (3,w) en Marc Vrooland was er al in de opening sprake van vuurwerk. Nadat de kruitdampen waren opgetrokken hadden beide partijen een zwakke pion. Jan wees een remiseaanbod resoluut af, speelde het middenspel duidelijk beter en wist de zwarte monarch zowaar pardoes in een matnet te vangen.

Roger Hünen (4,z) zag zich geconfronteerd met een bekende zij het wat slappe variant van de Siciliaanse Draak, maar slaagde er niet in voordeel te krijgen doordat Dennis van der Burgt het nauwkeurig speelde. Nadat zwart een kans op licht voordeel had laten liggen, werden het punt snel gedeeld.

Guus van den Akker (5,w) had tegen Cyril Muyers na de opening het betere van het spel maar speelde daarna wat te optimistisch en kwam zelfs duidelijk minder te staan. Guus bleef echter actief spelen en wist middels eeuwig schaak de remisehaven binnen te zeilen.

Tom Vrouenraets (6,z) speelde tegen Jo Paffen een zeer fraaie partij. Na een gelijk opgaande opening met enige witte dreiging kwam een middenspel zonder dames op het bord. Er werd nog wat geruild en zwart kreeg de overhand doordat zijn loper van de zwarte velden veel beter was dan zijn witte collega. Met een opstoot op de damevleugel won Tom een pion en zette hij wit met de rug tegen de muur. Deze winst was er een uit het boekje.

Eric Jan Morren (7,w) kreeg tegen Mark van Dijk actief spel, maar speelde waarschijnlijk te vroeg f4. Toen zwart even later zelf f5 wist te spelen was de witte dreiging verdwenen en accepteerde Eric Jan het remise-aanbod.

Bart van der Zwet (8,z) dacht tegen Anush Haroutiunian al vrij snel een kwaliteit te kunnen winnen maar dat bleek niet te kunnen. Na de ruil van wat lichte stukken stond wit door een actief loperpaar duidelijk beter. Desondanks meende wit er wijs aan te doen remise aan te bieden. Omdat dit voor ons het beslissende halfje was (Eric Jan was nog aan het spelen), accepteerde Bart dit prompt.

Aldus werd de eindstand bepaald op 5-3 in het voordeel van Voerendaal 3. Hiermee promoveert ons team naar de KNSB-competitie!

Heerlen 1 - Voerendaal 3 3-5
1 Jean Bodelier - Ingrid Voigt 1-0