Na de wat ongelukkige nederlaag tegen MSV-VSM 1 in de 4e ronde had Voerendaal 3 geen uitzicht meer op het kampioenschap in de promotieklasse. Gelukkig heeft de LiSB dit seizoen een extra promotieplaats. Om deze plaats te veroveren moesten de laatste drie ronden worden gewonnen. De sleutelwedstrijd in dit scenario was de wedstrijd tegen De Juiste -Z- 1 in de 6e ronde. In de overige twee wedstrijd moesten verder zoveel mogelijk bordpunten worden vergaard. De eerste hobbel werd genomen in de 5e ronde: RSC 't Pionneke 2 werd zonder veel omhaal opgerold met 7-1.

De wedstrijd tegen De Juiste -Z- 1 was uiteraard van een andere orde. Dit team had onder andere gewonnen van Leudal 1 waartegen wij slechts met moeite gelijk wisten te spelen. We waren dus gewaarschuwd, ook al hadden we op de meeste borden een duidelijk ratingoverwicht. Na het welkomswoord van voorzitter Eric Jan Morren en het samen met de gasten uitbrengen van een toast op het kampioenschap van het eerste team konden de partijen beginnen.

Bob Merx (1,z) kwam tegen Roy Kluten niet goed uit de opening en werd allengs met de rug tegen de muur gezet. Met taai verdedigen wist Bob echter nog een remise voor de poorten van de hel weg te slepen.

Bart van der Zwet (2,w) kwam tegen Serge Herzet met voordeel uit de opening en wist de bewegingsvrijheid van de zwarte stukken steeds verder te beperken. Op enig moment speelde Bart eigenlijk met een stuk meer. Toen dat even later een echt stuk meer werd, was het punt snel binnen.

Jan Fober (3,z) werd door Peter Mergelsberg met actief spel op de proef gesteld. Jan verbruikte veel tijd, maar hield het hoofd koel. Hij wist de juiste weg te vinden en bereikte een dubbel toreneindspel met een pionnetje meer. Dit bood voor geen van beiden nog perspectieven zodat de vrede werd getekend.

Roger Hünen (4,w) kwam tegen Stephane Lauwaet iets beter uit de opening, maar bereikte in het middenspel tastbaar voordeel. Toen Roger besloot een kwaliteit te winnen kwam het bord in brand te staan. Roger mocht ook nog een loper meenemen, maar zag zich geconfronteerd met een onvermijdelijke pionvork op de twee witte torens. Na enkele bloedstollende momenten deed zwart het echter niet op zijn best en wist Roger de dames te ruilen. Daarna won Stephane nog wel zijn toren terug, maar kwam tevens in een slecht eindspel terecht. Dit tot winst te voeren vereiste geen hogere wiskunde.

Ingrid Voigt (5,z) wist tegen het Noorbeekse talent Jules Daemen geen voordeel te krijgen en moest na lang proberen in remise berusten. Met dit halfje haalde Ingrid wel het beslissende halfje binnen voor het team.

Guud van den Akker (6,w) offerde tegen invaller Paul Lemmens een toren voor een aanval. Normaal krijg je in die variant behalve die aanval ook nog een paard voor de toren. Guus deed het echter ergens fout waardoor hij opeens een volle toren achter stond. Gelukkig bleef hij een sterke aanval houden. Deze werd door zwart niet goed gepareerd zodat Guus uiteindelijk een stelling bereikte met vier pionnen voor een stuk. Onze man voerde dit bekwaam naar winst.

Eric Jan Morren (7,z) speelde tegen Huub Senden die zichzelf de opdracht had gegeven om met wit te winnen. Wit ging daarom dameruil in de weg, maar dit gaf Eric Jan ruimte voor een aanval door het centrum tegen een nog niet gerokeerde witte koning. Deze aanval sloeg al snel op zeer fraaie wijze door.

Tom Vrouenraets (8,w) zag zich geconfronteerd met Luc Janssen die op een veel lager bord dan normaal speelde. Luc beheerste de onderhavige variant van het Frans beter dan onze man en kreeg overwicht. Dit leidde uiteindelijk tot de enige nederlaag.

Op sommige borden had er voor De Juiste -Z- meer in gezeten. We mogen dus niet klagen over de uitslag. Maar aan de andere kant vaart zonder geluk niemand wel. Voerendaal 3 staat nu op de tweede plaats met evenveel matchpunten als De Juiste -Z- 1, maar met 4 bordpunten meer. Met een overwinning in de laatste ronde tegen Heerlen 1 kan het team promotie naar de KNSB-competitie bereiken.

Voerendaal 3 - De Juiste -Z- 1 5½-2½
1 Bob Merx - Roy Kluten ½-½