Zondag 4 februari 2018 vindt op een winterachtige middag een massakamp plaats in Noorbeek tussen de thuisspelende vereniging DJZ en Voerendaal. Voor de 4e ronde van de LiSB-competitie staan op het programma: DJZ 1- Voerendaal 3 (Promotieklasse), DJZ 3 – Voerendaal 4 (1e klasse B) en DJZ 4 – Voerendaal 5 (2e klasse B). Tevens wordt in hetzelfde lokaal de wedstrijd tussen DJZ 2 - Blerick 2 (ook Promotieklasse) gespeeld, dus het is voor iedereen even aanschuiven, zodat alle schakers achter het juiste bord kunnen plaats nemen.

De wedstrijd van Voerendaal 3 begint eigenlijk al op donderdagavond: Ruud Lemmers speelt voor tegen Patrick Nauts en boekt met zwart een knappe overwinning zodat we met 1-0 al voorstaan. Op zaterdag krijgen we bericht dat DJZ 1 helaas moeite heeft om 8 spelers te vinden, en geven zij aan dat een bord leeg zal blijven. Jan Fober “offert” zich op en wint aldus zonder een zet te spelen en staat Voerendaal 3 al met 2-0 voor.

Op de feitelijke speeldag komen ook de uitslagen van de andere partijen al snel tot stand. Binnen no time komen Mariëlle Meijs en Tom Vrouenraets remise overeen (bord 8), en wint Luc Zimmermann van Luc Janssen (volgens laatstgenoemde ontglipte hem een blunder), en kwam Ger Schaffhausen (bord 4) remise overeen met Roy Kluten. Marcel Winkels won volgens eigen zeggen middels een modelpartij van Rob Zink, waardoor Voerendaal 3 omstreeks 16.00 uur al met 5-1 voorstond.

Leon Curfs stond beter tegen Marcel Didden, meende met een combinatie een pion te winnen, maar Marcel kwam met het ontnuchterende antwoord. Leon realiseerde zich dat hij een toren had weggegeven en gaf uiteraard zwaar teleurgesteld op. Als laatste was Guus van den Akker bezig om op zitvlees een toreneindspel tegen Huub Senden te winnen. Guus wist met zijn koning heel actief te worden, terwijl de zwarte toren op a2 de witte koning op de onderste rij hield. Huub wist na stug verdedigen toch de remise te bereiken.

Eindstand 6,5-1,5 voor Voerendaal 3. Verrassend was dat aan het eind van de dag Blerick 2 niet verder was gekomen dan 4-4 tegen DJZ 2! Daarmee is Voerendaal 3 nu alleen op kop met 8 mp uit 4 wedstrijden. In de komende, vijfde ronde speelt Voerendaal 3 tegen het sterke team van Maastricht 1.

DJZ1 V3