Op zondag 13 maart 2016 streden de beide koplopers in de zesde ronde van de LiSB Promotieklasse tegen elkaar. Zoals te verwachten was, duurde het lang voor de strijd gestreden was, maar uiteindelijk stond het gelijkspel 4-4 op het wedstrijdformulier. Het was een wedstrijd die ook voor de toeschouwers vele facetten kende, knappe overwinningen, wisselende kansen over en weer, en in beide kampen werden zetten overzien, die het wedstrijdverloop meteen deden kantelen.

Nadat Tom (bord 3) zijn tegenstander in een zijvariant van zijn favoriete opening gebracht had, zonk de witspeler voor elke zet in diep gepeins. Tom plaatste al vroeg een tactisch remiseaanbod, dat nog geweigerd werd. Vier zetten later, en inmiddels na bijna half uur nadenken door wit verder, besloot de witspeler om maar een remiseaanbod terug te plaatsen. In overleg met teamcaptain Sander werd besloten om het remiseaanbod te accepteren.

Op bord 7 had Marcel zijn tegenstander al in problemen gebracht. De witte vrijpion op de a-lijn leek nog even voor problemen te gaan zorgen, maar Marcel had alles goed gezien en voerde zijn betere stelling met vaste hand naar winst (1,5 -0,5).

Ger (bord 1) had ook zeeën van tijd gebruikt, maar dit resulteerde wel in een beter stelling. Zijn tegenstander kwam waarschijnlijk tot de conclusie dat een stukoffer in tijdnoodfase Ger wel aan het wankelen zou brengen, maar Ger gaf aan dat hij tijdens de partij nergens gezien had waar hij echt in gevaar was. Ger kon de dreigingen neutraliseren en bracht zijn materiaalvoordeel tot gelding

Naar later bleek speelde Sander tegen de ratinghoogste van Blerick (rating van 2130). Even leek het erop dat Sander door de zwarte zet Tb5 een stuk zou verliezen, maar Sander had verder gekeken. In een verwoede poging van de zwartspeler om een koningsaanval op te zetten, bleek Sander (uiterlijk) de rust zelve, pareerde vakkundig de aanval en zette parallel hieraan zelf een aanval op. Na de zet Lxg7 restte zijn tegenstander geen andere optie, dan capitulatie (3,5 -0,5).  Dit was natuurlijk een fantastisch tussenresultaat en op de overige borden werd druk gekeken waar nog het resteerde bordpunt gehaald kon worden, om de matchoverwinning voor Voerendaal binnen te halen.

Helaas was Ingrid (op bord 6) langzaam in de problemen gekomen. In haar partij draaide het om de strategische sleutelvelden d4 (door zwart) en f5 (door wit), die beide spelers graag met een paard bezet wilden zien. Het was de zwartspeler die uiteindelijk in de opzet slaagde, en Ingrid zag zich gedwongen een stuk te offeren, om hiermee een aanval in gang te kunnen zetten. De Blerick-speler wikkelde echter onberispelijk af naar een gewonnen eindspel.

John (op bord 4) speelde een positioneel ijzersterke partij. Met kleine zetjes bracht hij zijn tegenstander in problemen, en won John een pion. Met een gemene zwarte opstoot (b3) was John genoodzaakt om een passieve verdediging aan te nemen, maar toen zwart niet nauwkeurig speelde, was John er als de kippen bij om met c5 zijn machtige pionnenduo in beweging te zetten. Om deze pionnen in toom te kunnen houden, moest de Blerick-speler een stuk geven. Juist toen John op het punt stond de partij helemaal uit te schuiven, overzag hij een hele basale wending, die hem een volle toren kostte. Vanzelfsprekend baalde John gigantisch en was na afloop totaal ontgoocheld (3,5-2,5).

Hans op bord 5 was inmiddels in een compleet gelijkstaand lopereindspel beland. Hans bleef zijn tegenstander aan de tand voelen, maar deze gaf geen krimp. Nadat van het bord bijna alle stukken verdwenen waren, reikten beide spelers elkaar de hand en kwamen remise overeen (4-3).

Daarmee kwam alle druk op de schouders van Eric Jan (bord 8) en begon er een spannende finale. Hij had met wit een mooie drukstelling opgebouwd, maar zag geen verdere mogelijkheid om zwart verder in het nauw te brengen. Na ellenlang gemanoeuvreer verloor Eric Jan een pion en kwam er een viertoren-eindspel op het bord.  Alhoewel zwart beter stond was het voor de buitenstaander niet direct duidelijk hoe dit in winst omgezet kon worden. Toen zwart in zijn laatste poging zijn koning naar g3 speelde, leek het even erop dat Eric Jan eeuwig schaak kon blijven geven. Volgens mijn mening maakte hij echter een ongelukkige zetverwisseling, waarmee zwart een toren ertussen kon plaatsen en was daarmee eeuwig schaak niet langer mogelijk. Moe gestreden moest Eric Jan het punt aan zijn tegenstander laten (4-4).

Een groot gezelschap streek daarna neer in een pizzeria in Heerlen waar natuurlijk nog een belangrijke beslissing getroffen moest worden: wie had de wisselbeker voor de “Man of the Match” gewonnen? Dit keer was er geen lange discussie nodig, en werd onder luid applaus de wisselbokaal aan Sander uitgereikt!

joomplu:116

Stand aan kop na deze ronde: Voerendaal en Blerick 11 mp en Schaesberg 1 10 mp. Voor volgende (laatste!) ronde staan o.a. volgende wedstrijden op: Voerendaal 3 – Reuver en Blerick 1 – Schaesberg 1!

joomplu:117