Auteurs: Sander Bachaus en Tom Vrouenraets

De voortekenen waren op zaterdag 11 april al niet gunstig voor ons. De auto van Sander kampte met een defecte ruitenwisser, waardoor ons zicht bijna de volledige heenreis “vertroebeld” was. Vlak voor aanvang van de wedstrijd werden nog diverse (tactische) wijzigingen in de opstelling doorgevoerd; achteraf is het natuurlijk makkelijk praten en oordelen, maar niet duidelijk is of deze late wijziging Voerendaal 3 ten goede zijn gekomen. Het wedstrijdverloop was nogal eenzijdig: Stukkenjagers 3 nam al vroeg een voorsprong in de wedstrijd en bouwde die uit, waardoor de matchpunten in Tilburg bleven.

Hans (bord 5) speelde tegen de rating-hoogste van Stukkenjagers 3, Mark Huizer. Zwart had lang gerokeerd en wit (Hans) startte een offensief op de damevleugel; ik voorzag hier een stevig duel waarbij het nog onduidelijk was hoe deze partij zou eindigen. Groot was mijn verbazing toen ik Hans plots zag opstaan en ik vroeg hem kort wat er gebeurd was. Zijn tegenstander had remise geclaimd vanwege drie keer dezelfde stelling, terwijl Hans dit niet in de gaten had (½-½).

Op bord drie speelde Paul Stuemer ook met wit. De altijd goede, stabiele Paul werd met een zwakke boer, Bauer, kameel, pion op de d-lijn opgezadeld. Het was een geïsoleerde pion uit het boekje en donkere wolken vormden zich samen boven wits stelling. Er werd nog geprobeerd om door middel van activiteit voor een pion nog wat tegenspel te vinden. Helaas 0-1.

Tom had dit maal met zwart het tegenspel van zijn tegenstander weten te beperken, en er moest enkel nog de torens op de c-lijn worden geneutraliseerd. Hierin slaagde Tom ook, en nadat het de zwarte loper tegen het witte paard geruild werd, resteerde een volledig gelijke stelling, waarin beide opponenten snel tot remise besloten (1-2).

Jan op bord 8 verbruikte in de opening zeeën van tijd, maar wist (naar eigen zeggen) niet de sterkste zetten op het bord te brengen. Of uiteindelijk de tijdnood de doorslag heeft gegeven weet ik niet, maar Jan moest het punt aan de Stukkenjagers speler overlaten (1-3).

Frans Lipperts speelt voor de gelegenheid mee en gelijk op bord 1. Het is bekend dat hij altijd goed uit de opening komt en het was dus wachten wanneer een magische voortzetting volgde. Ook nu werd de opening goed gespeeld en werd geprobeerd de stelling in evenwicht te houden. Zwart veroorzaakte wat zwakke velden op wits damevleugel en probeerde daar gebruik van te maken. Frans nam wraak via de h-lijn. In alle commotie werd er tot deling van de punten besloten en had Frans een ratingverschil van 433 ratingpunten overbrugd (1½-3½).

Marcel Didden (bord 6) vroeg specifiek om aan dit bord te zitten (misschien een teken van boven). De zaterdag voor de wedstrijd is hij op bedevaart naar Wittem gewandeld in de hoop op goede uitslagen voor de teams van Voerendaal. Ik vrees echter, dat de heilige Gerardus de vrijdagavond ervoor is uitgegaan in Tilburg en nog niet wakker was op het moment dat Marcel voor de deur stond. Wit had zijn toren op a1 niet nodig om toch door de zwarte stelling heen te gaan: 0-1

Bord 4 werd bezet door Sander Bachaus. Met zwart kwam de enige opening waar hij ervaring mee heeft op het bord. Het middenspel had het thema minor pieces en die waren iets in het voordeel van zwart. Helaas niet genoeg om een punt uit de mayonaise te trekken en dus remise (2-5).

René Snoeck (bord 7) redde de eer voor Voerendaal 3. René bekende tijdens de partij dat hij niet veel vertrouwen in een goede afloop van zijn partij had, maar vanwege het ongunstig wedstrijdverloop werd René gevraagd toch verder te spelen. Op een gegeven moment had René 3 pionnen voor een stuk, terwijl zwart (erg) passief zijn stukken had opgesteld. Het duurde nog enige tijd voordat het punt binnen was, maar René gunde zijn tegenstander geen enkel tegenspel in het resterende eindspel (3-5).

Hiermee is Voerendaal 3 teruggezakt naar een 9e plek in de rangschikking en is het degradatiespook erg dicht in de buurt gekomen. Desalniettemin werd er met Voerendaal 2 nog gezamenlijk getafeld in Eindhoven. Tijdens het eten kwamen de andere uitslagen binnen en werd duidelijk dat enkel een overwinning in de laatste ronde Voerendaal (bij een gunstig verloop van de andere wedstrijden) nog kan behoeden voor een terugkeer van V3 naar de LiSB-competitie.

J. Greunsven

F. Limpens