Auteur: Sander Bachaus

Drie auto's sterk werd er zaterdag vol goede moed afgereisd naar Boxtel. Hans zijn op gasgevulde spacewagon station met een volle tank, voor zestien euro, wekte al enthousiastme op bij Jan Fober. Met een lagere rating op ieder bord hadden wij toch het gevoel dat een stunt in de lucht hing. Onze opstelling bestond uit een degelijke middenmood en jokers op bord een, twee en acht. In de openingsfase van de wedstrijd zag ik onze borden floreren, maar zoals vaker dit jaar bleek dat geen garantie voor een goed resultaat.

Jan Fober speelde met wit op bord 1 en kwam goed te staan. Helaas werd er in een key-position niet voor een van de twee veelbelovende voortzettingen gekozen. Het voordeel ebde weg en een deling van de punten volgde.

De zwarte stukken van bord 2 werden gedirigeerd door Tom Vrouenraets. Een ratingverschil van 342 punten weerhield Tom er niet van om een hele aardige stelling op te bouwen. Vervolgens heb ik weinig meer gezien behalve de spannende ontknoping. Wit ging aan de haal met de damevleugel en zwart ging recht op de koning af. Een stuk offer kon niet genoeg brengen en helaas kregen de 342 punten gelijk. 1-0

Op bord 3 zat Hans Dam met wit. Hans is zijn horizon aan het verbreden met boeken over cloudtjes, activiteit en dominatie. Euwe en zijn structuren worden alleen nog maar gebruikt voor het aanmaken van de barbecue. De openingszet was nog behouden, d4, maar op zet vijf nam hij het loperpaar ten koste van een dubbelpion op de f-lijn. Een plan werd gefabriceerd (dubbelpion oplossen, centrum bemachtigen, open stelling creëren en het loperpaar laten domineren). Zo gezegd zo gedaan. Een stuk werd gewonnen en een witte d-pion werd naar de achtste rij geloodst. De sterke d-pion was de druppel die zwarts emmer liet overlopen. Er werden tevergeefs nog een paar zetjes gedaan die meer dienden als ererondje voor Hans. Een hele goede overwinning. 1-0

Bord 4, Ger Schaffhausen, met zwart. Ger is niet aan een bijster sterk seizoen bezig, in tegenstelling tot zijn geliefde PSV. Wederom waren de verwachtingen hoog en de eerste twee zetten, d4, f5, werden onder luid gejuich door de fans ontvangen. Het begin zag er een beetje raar uit, maar na de opening was er niet veel mis in het zwarte kamp. Wit kwam binnen via de a-lijn en Cocu wisselde een verdediger in voor een aanvaller. Ger liet wit zijn 7de rij innemen met zware stukken. De witte koning kwam onbeschermd, maar helaas werd de juiste manier om dit te exploiteren niet gevonden. Wit wikkelde snel af naar een gewonnen stelling. Dubbelschaak komt met de schrik vrij, 1-0.

Op bord 5 zat ondergetekende, Sander Bachaus, met wit. Een Caro-Kannetje werd gespeeld. Na de eerste paar zetten: 1: e4 c6 2: c4 d5 3: cxd5 cxd5 4: exd5 Pf6, volgde een opeenstapeling van gezonde zetjes. Die houden op een bepaald punt op en dan moeten er concessies gemaakt worden. Wit kreeg een dubbelpion op de f-lijn maar activiteit via de e-lijn. De zware stukken hielden elkaar in evenwicht en gelukkig dacht de computer daar hetzelfde over (0,00). Remise.

Bord 6, Camiel tegen Diana. Diana verraste wit in de opening met dame b6. Camiel dacht lang en goed na en speelde een goed zetje. Stukken worden geruild en na wat schuifwerk werd de vrede getekend. Draw.

Op bord 7 nam Guus met wit plaats tegen Michel van der Stee. Zwart had een witveldige loper en dus zette Guus zijn pionnen op wit. Zwart had op een bepaald punt weinig te zeggen en het was de taak van wit om zwart van het bord te duwen. Het bord veranderde in een gekkenhuis (hoe dat zo gekomen is heb ik gemist) en allerlei gewaagde uitspraken volgde langs de zijlijn. Wit staat gewonnen, zwart staat gewonnen, het is kapot, dat gaat naar de klote (een uitspraak van Ger Schaffhausen, 2015). Iedereen en niemand wist het. Goede partij van Guus. Remise.

Bord 8 werd door twee invallers opgevuld. John Heuts, in bloedvorm, werd op zet 2 al verrast door De2 (e5, e6, De2). Nimzowitsch zegt dat je in de opening of een stuk ontwikkeld, of een pionzet moet spelen die met het centrum te maken heeft. c5 of Pc6 bijvoorbeeld. Wit en zwart ontwikkelde voorzichtig door en John ging mat in 1. Nondejus dat zijn we niet gewend van onze captain. Tegen mij speelt hij altijd goed. Zijn winning streak van 8!! wedstrijden is helaas verbroken.

Onder aan de streep betekende dit een 5-3 nederlaag voor Voerendaal 3. Dubbelschaak blijft koploper en Voerendaal hekkensluiter. We hebben nog drie wedstrijden de tijd om van de rode lantaarn af te komen. Het zal ons moeten meezitten. Ik raad al mijn teamgenoten op om de volgende wedstrijd rood te dragen en agressie uit te stralen. Hoe dan ook zal er gestreden worden en gaan we als beesten tekeer. Is dat niet op het schaakbord, dan is het wel bij de wok of in het restaurant bij de tegenstander. Spareribjes, lekker, niet te duur. And on that bombshell..

G: Jansen

J. Fober