Auteur: Guus van den Akker

De doelstelling voor deze wedstrijd was duidelijk: winnen en eindelijk twee matchpunten pakken en daarmee de gevarenzone in de 3e klasse KNSB verlaten. Jammer dat we deze belangrijke match tegen een ander Limburgs team moesten spelen, maar beide teams behoren tot de zwakkeren in de groep. Er waren zelfs al plannen om na de overwinning te gaan wokken, maar zoals vaker komt hoogmoed voor de val.

Nadat ik plaats had genomen achter bord 8, waar ik van John voor het eerst deze competitie de witte stukken mocht hanteren, werd het snel duidelijk dat mijn tegenstander enkel stukken wilden ruilen. Naast mij keek Jan Fober met zwart tegen de ruilvariant in het Frans aan. Nadat mijn tegenstander op zet 7 dameruil aanbood, hetgeen ik niet kon ontwijken, vermoedde ik dat het een lange lastige middag zou worden…
Ik liet de dames ruilen en ging aan de slag met een minimaal ruimtevoordeel en een kleine ontwikkelingsvoorsprong. Niet veel later ging er een telefoon af in de zaal. Kan gebeuren, zal wel een kibitzer zijn geweest. Enkele seconden later zag ik Hans Dam op bord 3 opspringen met een GSM in zijn hand. Dit betekende 0-1 voor Leudal na nog geen uur spelen. Ik geloof dat zijn tegenstander net flink onder druk kwam te staan. Tegelijkertijd had Paul Stümer op bord 4 een mooie stelling opgebouwd, weliswaar was het materiaal nog gelijk maar zeer ongebalanceerd. De witte paarden waren naar voren gedirigeerd en stonden stevig op e5 en f5 met een loper op g2 die vrij zicht had op zwarts damevleugel. Het verbaasde mij dan ook niet dat kort daarna de stand weer gelijk stond (1-1). Inmiddels had mijn tegenstander ook een torenpaar geruild.
Tom Vrouenraets had na een uitstapje in de vorige ronde weer plaatsgenomen achter bord 1. Zijn tegenstander Ruud van Meegen verzon achter het bord een nieuwe zet in een bekende stelling. Tom’s tegenspel op de damevleugel kwam niet van de grond en het zag er daarom niet goed uit. Er werd nog lang oplossingen gevonden voor de vele witte dreigingen maar uiteindelijk moets Tom capituleren (1-2). Ook in de post-mortem analyse werd het correcte plan voor zwart niet gevonden.
De vroege achterstand moest goed gemaakt worden, maar hoe stond het ervoor op de andere borden? Sander speelde een openingsvariant die we vaker van hem hebben gezien dit seizoen: een aanvallende en complexe stelling was het resultaat. Sander heeft in januari op verpletterende wijze de tienkampen in Wijk aan Zee gewonnen (6x winst, 3x remise, TPR van 2100) en dat verbaasde ons niks, gezien het goede spel dit seizoen, en hij pakte ook even 80 ratingpunten mee. Diana had een stelling op het bord die erg leek op die van de vorige ronde. Een interessante aanvalsstelling, waar haar tegenstander snel de theorie verlaten had. Marcel Didden verkreeg met zwart snel een mooie stelling; een verbonden vrijpion op de a-lijn en een koningsaanval over de halfopen f-lijn. Ik telde het punt al, omdat wit onmogelijk de aanval op beide vleugels kon afwenden. Jan Fober had inmiddels wat initiatief en een pion verkregen. In mijn partij konden er even geen stukken meer geruild worden en mijn tegenstander had duidelijk moeite een constructief plan te bedenken. Mijn tweede toren werd via de 3e rij geactiveerd en viel een pionnetje op b7 aan, dat niet meer verdedigd kon worden. Nadat ik deze won telde ik het punt al, omdat zwart geen enkel tegenspel had.
Uiteraard liep een en ander niet zoals ik dacht. Waarom schat je de winstkansen van je teamgenoten altijd zo veel beter in? Sander kwam, hoewel de partij met 1. e4 begonnen was, in een Benoni structuur terecht. Naar mijn idee een gunstige variant voor zwart, waar hij weinig gevaar liep. Zijn tegenstander kwam pas op zet 34 over de 4e rij heen en Sander zette een koningsaanval in. Voor een Benoni aan de late kant… Het was dan ook zwart dat via de b-lijn binnenviel met een toren. Na één onnauwkeurigheid kreeg Sander het deksel op de neus (1-3).
Ik had inmiddels het tegenspel van mijn tegenstander helemaal ingedamd en was van plan mijn vrije b-pion te promoveren. Zwart had de keuze nog verder naar achter te gaan en in zetdwang te komen of te offeren. Dat laatste was een prima praktische beslissing, maar niet genoeg (2-3). Op bord 7 werd de tijdnoodfase spannend, met dame en paard vlogen beide spelers de koning naar de keel. Jan had echter een tempo meer en kon als eerste schaak geven, terwijl zijn tegensander moest wachten het mat in 1 uit te voeren. Jan combineerde verder en won de partij overtuigend (3 - 3).
Eindelijk gelijk met nog 2 partijen te gaan. Diana was een toren eindspel met 4 pionnen op de koningsvleugel en een extra a-pion voor haar tegenstander aan het verdedigen. De aanval was dus niet echt van de grond gekomen. De stelling leek totaal verloren, maar ze verdedigde goed en wist precies welke trucs er nog in de stelling zaten. De pluspion ging verloren en het resultaat was remise (3½ -3½). Dat was een flinke opsteker want Marcel Didden had zijn koningsaanval maximaal uitgebouwd en wit moest alle stukken inzetten om mat af te wenden. Nu de witte stukken gebonden waren, leek mij het moment aangebroken de vrije a-pion op te spelen en het spel te verleggen naar de damevleugel. Zo eenvoudig bleek dit echter niet te zijn en na de tijdnood fase waren dames en een torenpaar geruild en de witte stukken behoorlijk actief geworden. Marcel’s extra pion ging verloren en wit had ineens een vrije d-pion op de 6e rij. Ik hield mijn hart vast… Gelukkig werd deze partij remise en was 4-4 het resultaat.
Niet geheel onverwacht was er weinig animo om nog te gaan wokken. Bleef toch de vraag wat er was gebeurd wanneer die GSM wel uit had gestaan en wie nu, tijdens het schaken, naar onze teamgenoot belde. We staan stijf onderaan in de competitie en er zal nog gestunt moeten worden voor lijfsbehoud.

T. Vrouenraets

R. van Meegen