Op zaterdag 13 december speelde Voerendaal 3 de laatste wedstrijd van 2014: een uitwedstrijd in Tilburg tegen De Drie Torens. Net als vorig jaar werd het een zeer spannende wedstrijd en werd zware strijd geleverd op alle borden, waar pas na 18.00 uur de laatste partij afgelopen was. Na afloop was een 4-4 gelijkspel bereikt (precies dezelfde uitslag als vorig seizoen); doordat op verschillende borden door mindere zetten het spelverloop sterk wijzigde, was het op het eind van de middag niet duidelijk of we nu kansen op matchwinst hebben laten liggen, dan wel dat we met dit resultaat ons gelukkig mogen prijzen. Wellicht is dit gelijkspel gewoon de meest terechte uitslag en een goede afspiegeling van deze wedstrijd.

Guus van den Akker (bord 6) was deze dag het eerste klaar. Guus was met zwart 2 pionnen achter komen te staan (volgens Guus met wel nog behoorlijke compensatie door zijn actieve spel). De witspeler had op een gegeven moment de dames kunnen ruilen, maar speelde zijn dame weg. Guus maakte hier dankbaar gebruik van door een venijnige tegenstoot, waarmee hij mat op 2 manieren dreigde (0-1).
Hans (bord 1) speelde met wit tegen de rating hoogste van De Drie Torens een goede partij, die lange tijd gelijk opging. Toen de stelling danig uitgedund was (beide spelers 3 pionnen op de koningsvleugel met nog enkele stukken), moest Hans de kleine kamer opzoeken. Tijdens deze sanitaire stop bleef Hans (zonder bord) verder over de stelling nadenken, en al anticiperend op een zwarte voortzetting, had hij al een vervolg voor ogen. Helaas bleek dat hij een finesse gemist had: op het bord verscheen een onverwachte zwarte zet die tot pionverlies en uiteindelijk verlies van de partij leidde (1-1),
René bouwde met wit een goede stelling op, waarbij de zwartspeler op de damevleugel adequaat reageerde. Volgens de opmerkingen die ik na de wedstrijd hoorde, bleek dat René plots een stuk gewonnen had, en kon hij het resterende eindspel tot een goed einde brengen (1-2).
Op bord 4 speelde Ger zijn geliefde opstelling tegen 1. e4, waar wit zijn stukken niet goed wist te ontplooien. Ger bouwde vervolgens in zijn stelling aan een imposante pionnenopmars (e5,f5,g5 en h5 !) en leek een vernietigende koningsaanval op te bouwen. Na een grote afruil resteerde een toreneindspel met een pion meer voor Ger, maar aangezien dit een randpion betrof, bleek de remisemarge hier niet overschreden te zijn (1½-2½).
Diana kwam op bord 3 goed uit de opening en offerde (tijdelijk) zelfs een pion voor actief spel. Over het vervolg was Diana niet helemaal tevreden, aangezien in de gekozen voortzetting, wit wel de pion terugwon, maar zwart de gelegenheid bood om de dames te ruilen en daarmee de angel uit de stelling te halen. Beide opponenten kwamen daarna remise overeen (2-3).
Sander, met stip op bord 2, gaf in de auto op weg naar Tilburg al aan dat hij zich goed voorbereid had op zijn verwachte opponent. In de partij kreeg Sander inderdaad de opening op het bord kreeg die hij voorbereid had. De Drie Toren-speler offerde twee pionnen om dreigingen tegen de zwarte koningsstelling te ontplooien. Sander wist de witte dreigingen uitstekend te neutraliseren, en met aan beide zijde nog een dame en toren, brachten de pluspionnen van Sander uiteindelijk zijn tegenstander op de knieën (2-4).
Tom (bord 8) kreeg 1. Pc3 tegen zich, en beide partijen verbruikte zeeën van tijd om de tegenstander steeds met onverwachte zetten te verrassen. In een nerveus tijdnoodduel miste Tom in een dubbel toreneindspel de meest actieve voortzetting, en werd hij uiteindelijk opgezadeld met een pionneneindspel met teveel zwakke pionnen, dat zijn tegenstander tot winst wist te brengen (3-4).
Jan bouwde met wit (bord 5) een op het oog mooie stelling op en leek het dat zwart aan het wankelen werd gebracht. Of het slechts een optisch voordeel was, weet ik niet, maar nadat de kruitdampen van het tijdnoodduel waren opgetrokken, bleek Jan in een eindspel beland te zijn, waar hij twee pionnen minder had. Helaas voor Voerendaal wist zijn tegenstander dit onberispelijk uit te spelen (4-4).
Na afloop van de wedstrijd werd besloten om naar de wok in Geleen te gaan. Tijdens het eten zagen we op internet dat Voerendaal 3 na deze vierde ronde, samen met Leudal en WLC, met 2 matchpunten rode lantaarndrager is in de 3e klasse H van de KNSB competitie. De eerste ronde in het nieuwe jaar (7 februari 2015) staat dan de belangrijke wedstrijd Voerendaal 3 – Leudal op het programma.

W. Kocken

H. Dam