Zaterdag 22 november stond de derde ronde KNSB gepland met voor Voerendaal 3 een thuiswedstrijd tegen HSC uit Helmond  op het programma. Vorig jaar leverde HSC nog strijd tegen Voerendaal 2 in 2D, maar degradeerde aan het eind van vorig seizoen naar de 3e klasse. Alhoewel er deze dag flink strijd geleverd werd op diverse borden, wist het Helmonds team het ratingoverwicht aan bijna elk bord maximaal tot uitdrukking te laten komen; op het eind van de middag stond er 1½-6½ nederlaag voor Voerendaal 3 op het wedstrijdformulier. Met slechts 1 matchpunt uit 3  wedstrijden staat Voerendaal 3, samen met Stukkenjagers 3, nu in de degradatiezone van de KNSB 3H klasse.

De wedstrijd was amper begonnen, of Tom Vrouenraets (bord 1) probeerde het variantencomplex van een voorbereide opening te herinneren, maar maakte een flinke vergissing in de zetvolgorde. Zijn paard op f6 bleek na de opstoot e4-e5 geen goed onderkomen meer te kunnen vinden (0-1). Hans Dam was er als de kippen bij om te memoreren dat hiermee het probleem van het aanwijzen van de schrijver van het verslag dus meteen opgelost was!
Vervolgens duurde het geruime tijd voordat de volgende beslissing zich aandiende. Guus van de Akker (bord7) kwam vanuit de opening onder druk te staan en werd de zwarte pion op f7 door wit op de korrel genomen. Guus leek zich er nog net uit te kunnen manoeuvreren, maar moest onderweg een kwaliteit inboeten. Helaas bleek het voor de HSC-speler geen probleem om dit voordeel om te zetten in een vol punt (0-2).
Jan Fober (bord 8) had volgens gewoonte veel bedenktijd verbruikt in de openingsfase, maar leek met een opgerukte witte pion toch een voordeeltje bereikt te hebben. Geheel onverwacht bleek er een zetherhaling in de partij plaats te vinden, en waarbij beide spelers vonden dat ze hier niet van konden afwijken (½-2½).
Marcel Didden speelde op bord 4 en overzag het listige Pxd4 waarmee zwart een pion won. Marcel poogde daarna een aanval op te zetten op de zwarte koningstelling, maar zwart kon de witte dreigingen adequaat neutraliseren. Gaandeweg gingen er nog meer pionnen van wit verloren, en restte Marcel niets anders dan de koning om te leggen (½-3½).
Ger Schaffhausen speelde een evenwichtige partij, waarin beide spelers meenden een klein plusje te bezitten! In de analyse na afloop van de partij, werd duidelijk dat ook Ger een gemene tussenzet van de HSC-er overzien had, terwijl op dat moment de partij nog volledig in evenwicht was. (½-4½).
Op bord 2 speelde Hans Dam tegen de ratinghoogste HSC speler. Het werd een zware manoeuvreer partij, waar zwart een pion buit maakte op c4, maar lange tijd gedrongen bleef staan. Toen de zwartspeler in het late eindspel de dames wist te ruilen, kon hij eindelijk zijn pionnen opspelen. Hans maakte op de koningsvleugel enkele pionnen buit, maar de zwartspeler had knap gezien dat zijn opgerukte vrijpion niet meer te stoppen was (½-5½).
Sander Bachaus (bord 6) speelde een goede partij en wist in het middenspel een pion te veroveren. Mogelijk heeft Sander met Pe4 op een gegeven moment de sterkste voortzetting gemist, en langzaam kon de HSC-speler het spelbeeld kantelen. In een stelling waar Sander al een pion achterstond, wist de zwartspeler de loper te winnen en gunde Sander de zwartspeler om de matzet uit te voeren (½-6½).
Gelukkig wist Paul Stuemer op bord 5 de eer voor Voerendaal te redden. Paul kwam met een origineel opening idee, waarna er lange tijd door beide partijen gelaveerd werd.  Met het oprukken van de g-pion wist Paul de druk op de witte stelling verder op te voeren hetgeen uiteindelijk resulteerde in stukwinst en winst van de partij (1½-6½).

In de vierde ronde speelt Voerendaal 3 de uitwedstrijd in Tilburg tegen De Drie Torens, die in de derde ronde een 4-4 gelijkspel tegen Pionneke boekte en met 4 matchpunten een goede seizoenstart kent. Grootste verrassing van deze ronde is het verlies van de torenhoge titelfavoriet Dubbelschaak tegen het team van De Giessen en Linge, dat nu alleen aan de leiding staat in onze klasse.

T. Vrouenraets

B. Dekker