Op zaterdag 12 april trad Voerendaal 3 aan tegen DJC 1,  de grote favoriet voor het kampioenschap in KNSB klasse 3H. Al bij aankomst in Stein bleek dat DJC deze wedstrijd uiterst serieus nam, en met 2 2300+ spelers (en een ratinggemiddelde van bijna 2200 voor dit achttal), was het voor Voerendaal 3 bijna ondoenlijk om tegen deze sterke DJC formatie een matchpunt te bemachtigen. Echter na 2 fraaie overwinningen van Paul Stuemer en Jan Fober werd een tussenstand van 3-3 bereikt. Helaas gaf ervaring en ratingoverwicht aan DJC zijde de doorslag, waardoor Voerendaal deze wedstrijd met een acceptabele 5-3 nederlaag afsloot.

Ger Schaffhausen (bord 8) kwam met zwart niet goed uit de opening en nadat de witspeler Pd5 speelde,  ging een pion verloren. Alhoewel Ger trachtte actief stukkenspel te ontwikkelen, kon hij de partij niet meer redden.
Op bord 7 kreeg Hans Dam een overwicht in het centrum, terwijl zwart op de damevleugel actief stond. Het einde van de partij heb ik niet meegekregen, maar ik geloof dat beide partijen niet veel voortgang konden boeken (remise).
Tom Vrouenraets, spelend op bord 2, verspeelde in de opening diverse tempi, en verzeilde in een passieve stelling. Tijdens de na-analyse wees de DJC speler op een partij gespeeld tussen Radjabov en Gelfand waarin de juiste speelwijze voor zwart getoond wordt. In de partij voerde de witspeler de druk op tegen de zwakke punten, die uiteindelijk tot materiaalverlies leidde voor Tom.
Claus Andok (bord 5) leek een klein plusje opgebouwd te hebben, maar het voordeeltje was waarschijnlijk te klein om de zwartspeler te verontrusten. Ook hier kwamen de opponenten remise overeen: tussenstand 3-1 voor DJC.
Paul Stuemer (bord 6) kwam met zwart goed uit de opening, en wist zijn voordeel gedurende het verdere verloop rustig uit te bouwen. Vlak voor de tijdnoodcontrole moest de DJC speler zijn dame tegen toren en paard geven, hetgeen voldoende was voor winst van de Voerendaal-speler.
In de partij van Jan Fober (bord 3) verbruikten beide spelers veel tijd voor de openingszetten. Volgens Jan had de partij een wisselvallig verloop, maar in de tijdnoodfase kon Jan het tij keren. Met het oprukken van zijn b-pion kon hij zijn sterke tegenstander tot overgave dwingen (tussenstand 3-3).
Bart van der Zwet (bord 4) leek tegen de DJC speler met de hoogste ELO-rating voor een grote verrassing te gaan zorgen. In een stelling waar Bart de open c-lijn beheerste met zijn torens, ruilde de DJC-speler plots zijn dame voor beide torens. Daarmee kwam meteen een einde aan het initiatief van Bart en waren de rollen plots omgedraaid. Toen een wit paard op e6 de zwarte stelling binnendrong, was verlies niet meer te verhinderen.
Sander Bachaus had aangegeven dat hij graag op bord 1 wilde spelen. Ook in deze partij werd veel tijd verbruikt door beide spelers voor de openingsfase. Sander kwam al vroeg in de partij in tijdnood en wist (letterlijk) zijn 40e zet uit te voeren met nog slechts 1 seconde op de klok. Helaas was het eindspel van toren en loper tegen dame niet te redden, en moest Sander uiteindelijk het punt aan de DJC speler laten.
Met deze uitslag heeft  DJC 1 in de slotronde nog 1 matchpunt nodig, om het kampioenschap binnen te halen.
Na 8 ronden heeft Voerendaal 3 dus 6 matchpunten en 30,5 bordpunten binnengehaald. Nummer 9 in het klassement, Eindhoven 2, heeft 4 matchpunten en 27 bordpunten. Voor de laatste ronde staan o.a. op het programma De Combinatie – Eindhoven 2 en Voerendaal 3 – Dubbelschaak en zal pas na afloop van de 9e ronde duidelijk zijn of we ons hebben kunnen handhaven in KNSB klasse 3H.

F. Miesen

S. Bachaus