Auteurs: Sander Bachaus & Bart van der Zwet

Afgelopen zaterdag was het weer zover. De PK’s van Voerendaal 3 werden van stal gehaald en richting Klimmen gereden. Er werd aangetreden tegen hekkensluiter Venlo 2 in wederom een zogenaamde vierpuntenwedstrijd. Het mooie weer was een voorbode voor de prestaties op de borden.

Op bord 2 was de wedstrijd van Ed Vos als eerste afgelopen. Hij nam plaats achter de witte stukken en na een oerdegelijke opening met een pion op d4 en beide lopers gefianchetteerd (of dit een woord is betwijfel ik) keken de witte stukken tegen een dichtgemetselde zwarte stelling aan. Na twee overeenstemmende blikken werd remise besloten. Ed nam de functie van teamleider en supporter aan en vervulde deze ook voortreffelijk.

Op bord 5 heeft Marcel in de tussentijd zijn vertrouwde Caro-Kann op het bord gekregen met een zwarte dame die honger had naar witte stukken. De witte dame had ook honger alleen werd haar buikje minder rond gegeten. Boos moest ze als tweede de doos in met een 1,5 – 0,5 voorsprong voor Voerendaal tot gevolg.

Volgens mij schoof Jan Fober nu ongeveer de 2,5 – 0,5 binnen met een droge schuiver in de lange hoek. De ontknoping heb ik helaas gemist, maar volgens mij had het te maken met zijn witte stukken die na een afgeslagen Dame-Gambiet actief werden nadat zwart zijn d-pion ruilde tegen de e-pion van Jan.

Ik kan me nu een opmerking van Ed herinneren die mij doet twijfelen aan de chronologistikitiet van dit verslag. “We hebben al drie punten dus geen gekke dingen doen”. Marcel reageerde teleurgesteld, want hij kwam juist om gek te doen. Dus of die partij wel al dan niet bezig was kan ik niet voor de geest halen.

Goed, we gaan verder. Tom Vrouenraets kreeg de nobele taak om met zwart de talentvolle Max Warmerdam op bord 1 in toom te houden. In een scherpe opening ging wit op koningsjacht. Een zwarte toren op c5 hield supervisie terwijl witte pionnen geofferd werden aan de zwarte paarden. De open lijnen leverde gelukkig voor ons niks op. Zwart staat voor qua materiaal maar wit is actiever. Remise. Drie – Een

Yannick Dorr, verantwoordelijk voor het wit van bord 4, kwam niet zo goed uit de opening. Zwart posteert een paard op e4. Deze werd geruild en vervangen door een pion die ruimte en activiteit verzorgde voor een zwart arsenaal aan zware stukken. Deze werden gedirigeerd richting de witte koning die vervolgens helaas geslacht werd.
De tussenstand is nu 3-2 met nog drie Voerendaalse zwaargewichten achter de borden (ik mag dat zeggen, want ik ben er een van, niet qua rating helaas). De vooruitzichten waren op het moment goed. Dit durf ik te stellen want Bart is Bart, Hans had in de opening een pion gewonnen, is een verfijnd Guinness drinker en is Hans.

Zelf, Sander B, zit in aan bord 8 met wit een klassieke e4-e5 te spelen. De twee lopers van zwart gaan van het bord af in ruil voor een paard en een loper. Zwart heeft op het moment twee dubbelpionnen op de b en e-lijn en het plan is om de dubbelpion op de e-lijn pijnlijk te maken. Langzaam maar zeker dreigt dit te gebeuren en zwart probeert wat te forceren met een foutief kwaliteitsoffer. Er wordt nog wat geschoven met de stukken maar de 4-2 is niet te vermijden.

Hans had in zijn partij in de opening een pionnetje gesnoept en bouwde rustig het voordeeltje uit. Als ik het goed heb meegekregen, offert zijn tegenstander op  een gegeven moment wat materiaal in een soort wanhoopsoffensief naar de koning. Hans bleef koel, incasseerde het extra materiaal en kon met Df1, met onvermijdelijk mat, de partij ineens beëindigen.

Bart speelde tegen Jos Rievers, van wie hij een paar jaar terug had verloren. In de opening werden een paar zetten verwisseld, in de hoop dat de opening dan iets minder zou bevallen dan de vorige keer. In het begin van het middenspel kwam er een misschien wat ongelukkige pionzet van wit, die Bart het loperpaar lieten. Vervolgens kon Bart profiteren van de ongelukkige opsteling van de witte paarden, hetgeen een pluspion opleverde, inclusief ruil van een van de paarden. Het resterende eindspel noopte Bart's tegenstander tot opgave.

Na 7 ronden hebben we 6 matchpunten weten te bemachtigen. Of dit voldoende is om degradatie te ontlopen zullen de komende wedstrijden tegen DJC 1 en Dubbelschaak ons leren.

T. Vrouenraets

M. Warmerdam