De uitwedstrijd tegen Eindhoven 2 (met een ratinggemiddelde 2000+) is op zaterdag 8 maart in een 4-4 gelijkspel geëindigd. Na afloop heerste wel bij de Voerendaalse ploeg het besef dat een (kleine) overwinning wel degelijk mogelijk was geweest. Na 6 ronden zijn WLC, Eindhoven 2, Voerendaal 3, De Drie Torens en Venlo 2 nog steeds in de gevarenzone, en zal in de komende 3 ronden bepaald worden wie uiteindelijk zal degraderen uit de KNSB competitie.

De wedstrijd begon voorspoedig. Good old Ed Vos speelde op bord 1 alweer een oer-solide partij. Na afruil van de zware stukken resteerde een eindspel waarin beide partijen nog het loperpaar bezaten. Na enig over en weer aftasten, kwamen beide opponenten remise overeen.
Vervolgens boekte Marcel (bord 8) een goede overwinning. Gedurende de partij had Marcel al een plusje opgebouwd; helaas heb ik gemist hoe de partij beslist werd en kan ik geen verdere details vermelden.
Daarna boekte Bart (bord 4) een overwinning. Even leek het erop dat Bart een witte toren ingesloten had, maar dat kon wit nog net verhinderen. Op de 40e zet zocht en vond zijn tegenstander iets tegen een dreigend kwaliteitsverlies, maar voerde de zet net te laat uit, waardoor hij op tijd verloor. Op dat moment had Bart een overwicht (actief paard tegenover ingesloten loper).
Vlak voor de eerste tijdcontrole bereikte Tom, op bord 2, ook een gelijkspel. In de slotstelling, na een partij waar over en weer betere voortzetting gemist waren, konden beide partijen een zetherhaling niet uit de weg gaan.
Bijna gelijktijdig met Tom, boekte Hans (bord 5) ook een remise. Hans speelde de mooiste partij van de dag (inclusief een spectaculair dame-offer). Zijn tegenstander moest snel de dame teruggeven, hetgeen een onduidelijke stelling opleverde. Mogelijk dat Hans in het verdere verloop een goede mogelijkheid gemist heeft, maar de partij eindigde in remise.
Dit leverde voor Voerendaal 3 wel een mooie 3,5-1,5 tussenstand op.

Helaas resteerden op de overige 3 borden moeilijke stellingen voor de Voerendaal spelers. Claus (bord 3) speelde naar eigen zeggen een partij waarin hij verschillende voortzettingen van zijn opponent overzien had. Middels een eeuwig schaakmechanisme eindigde deze partij in remise, waarmee in ieder geval al 1 matchpunt veilig gesteld was voor Voerendaal 3.
Ger, bord 6, leek onder zware druk te staan. Net op het moment dat Ger meende de grootste problemen achter de rug te hebben, wilde hij middels g7-g5 de knock out gaan uitdelen, maar maakte hiermee mat in 3 voor zijn tegenstander mogelijk. Zwaar teleurgesteld moest Ger opgeven.
Sander (bord 7) had in het middenspel een imposante pionnenformatie opgebouwd. In de auto terug naar huis, merkte Sander op dat hij toch enkele goede voortzettingen gemist had. Op het eind van de partij bleef hij proberen om de zwartspeler tot fouten te verleiden, maar uiteindelijk bleek promotie van een van de zwarte pionnen niet meer te verhinderen voor Sander.
Hiermee kwam de 4-4 vast te staan.
Voor de volgende ronde staat de belangrijkste wedstrijd van Voerendaal 3 van deze competitie op het programma: thuis tegen Venlo 2.

J. Vosselman

2066