Drie weken geleden spande het erom. Met een matchpunt voor op De Combinatie, moesten we toen in de achtste ronde tegen hen. Die uitwedstrijd was dus een cruciale wedstrijd. Uiteindelijk verloren we die met 5.5-2.5. Bob verloor een hele goede stelling en zelf verloor ik zelfs met een stuk meer. Mijn tegenstander had er een pion voor, maar verder niks. Zo'n resultaat is dan een enorme domper. Zeker voor mezelf, als teamleider en als prutser van de dag!

Gisteren was de laatste ronde. We konden nog kampioen worden, maar zouden sowieso afhankelijk zijn van de resultaten van De Combinatie en 't Pionneke. De Combinatie had een matchpunt meer en 't Pionneke had 1 bordpunt meer dan wij.

Zelf flink winnen, was het beste dat we konden doen. We speelden tegen De Drie Torens uit Tilburg. De Drie Torens had hun sterkste spelers meegenomen, zelf misten we Jack Renet. In de top hebben zij in Dennis Brokken een speler met bijna 2300 en ook Wilbert Kocken (net onder 2100) is een gevaarlijke klant. Op de lagere borden zijn ze echter duidelijk zwakker dan wij. In de wedstrijd zag je dat ook terug. Marcel Winkels had zich voorbereid op Brokken, maar toch stond hij na de opening al minder. Marcel Frenken speelde tegen Kocken en ook daar zag het er al snel verdacht uit voor Marcel. Op de overige borden waren er nauwelijks problemen. Een of twee borden stonden iets minder, dat was niet problematisch. Daarentegen stond Ingrid al snel goed en ook de stellingen van Bob, Luc en Bart waren prima.

Marcel Frenken, Bob en Ingrid waren de eerste partijen die klaar waren. Marcel Frenken vertelde dat hij te optimistisch was geweest. Zijn aanval sloeg niet door en maakte een puinhoop van zijn eigen stelling. Tegen die nederlaag stonden degelijke overwinningen van Bob en Ingrid. Al met al dus een 2-1 voorsprong.

Op de overige borden werd het ook duidelijker. Marcel Winkels stond een pion achter en dat zag er slecht uit. Luc had een pion meer en een comfortabele stelling. Bart had een pion en een hele berg tijd meer en had bovendien een goede stelling. Diana stond minder (o.a. slechte loper), maar haar tegenstander deed daar weinig mee. Bij mij was de stelling redelijk in evenwicht.

In al die partijen gebeurden aan onze kant geen rare dingen meer. Bart won op tijd. Zijn tegenstander was te langzaam met het uitvoeren van een zet, waardoor hij net te laat was met het indrukken van de klok. Marcel Winkels verloor. De tegenstander van Diana probeerde niet te winnen, dus daar werd het remise. Zelf won ik, doordat mijn tegenstander een combinatie overzag. Hij liet de dekking van een pion los. Die kon ik slaan en daarmee had ik meteen een dubbele dreiging (mat + hout). Die dreiging maar op een manier pareren. Het nadeel daarvan was echter, dat hij dan een overbelaste dame had. Dat kostte hem vervolgens een stuk. Daarna was het niet moeilijk meer. Luc was als laatste klaar. Het was een eindspel waarin veel pionnen op het bord stonden. Luc had een pion meer en daarnaast had hij loper en paard tegen toren. Ondanks het materiaalvoordeel, was het niet makkelijk te winnen. Uiteindelijk lukte Luc dat gelukkig toch. Daarmee stond de eindstand van 5.5-2.5 op het bord.

Nu was het afwachten op de resultaten van Pionneke en De Combinatie. Via Facebook en de detailuitslagen op de KNSB-site wisten we al snel dat De Combinatie met 5-3 had verloren! Alles draaide nu om de wedstrijd WLC - Pionneke. Als Pionneke met 5-3 of meer won, dan waren zij kampioen. Als ze met 4.5-3.5 zouden winnen of als ze niet zouden winnen, dan waren wij kampioen. Eric Jan belde met De Hoeksteen (clublokaal WLC) om te informeren naar de stand. Ivan Utama (teamleider Pionneke) vertelde dat ze met 3.5-2.5 voorstonden en dat het niet meer dan 4.5-3.5 leek te worden. Toen hij naar onze uitslag vroeg, werden Luc en Diana bijna gek toen ze dachten dat Eric Jan dat ging vertellen. Uiteindelijk vertelde Eric Jan dat we met 7-1 hadden gewonnen. Ivan feliciteerde hem, omdat zij nooit 6.5 bordpunt zouden halen. Vervolgens moesten we natuurlijk wel wachten op de officiële uitslag. Dat duurde even... Om 19 uur zagen we nog steeds niks op de site. We hebben De Hoeksteen gebeld, waar de schakers ondertussen weg waren. We hebben Frank Albers (teamleider WLC), Guus Bollen (speler WLC) en Ivan Utama gebeld, maar we kregen geen van hen aan de lijn. Zelfs de wedstrijdleider van de KNSB was in gesprek. Om 19:15 uur belde Ivan Utama me terug. Ze hadden met 4.5-3.5 gewonnen dus wij waren kampioen. Qua matchpunten en bordpunten stonden we precies gelijk met Pionneke. Op onderling resultaat (wij wonnen met 6-2 van hen), waren wij eerste. Iemand bleek doorgespeeld te hebben in een goede stelling. Ivan had gedacht dat het sowieso niet meer uitmaakte. Die ene speler verloor en daardoor werd het 4.5-3.5. Had hij remise gemaakt, dan was het 5-3 geworden voor Pionneke. Toen Ivan achteraf onze echte uitslag zag, was het flink balen voor hen.

Door al die psychologische spelletjes was ik zelf aan het twijfelen of het allemaal wel klopte (nederlaag De Combinatie en 4.5 overwinning Pionneke). Toen de KNSB-mailing om half negen binnenkwam, hadden we eindelijk zekerheid. Het was vervolgens nog lang gezellig... Volgend jaar dus weer tweede klasse voor Voerendaal 2. Een zware klasse, maar we gaan er tegenaan!

Teamleider trots. Spelers: bedankt allemaal!

P.S. Teamfoto volgt later.