Vlak voor 10 uur stap ik in de auto om snel naar Urmond te gaan. Om 10:15 uur hebben we daar afgesproken om te carpoolen naar Tilburg. Vandaag, zaterdag 13 februari, spelen we namelijk met Voerendaal 2 uit tegen Stukkenjagers 3 en daar beginnen ze al om 12 uur. Luc parkeert zijn auto in garage Heuvelpoort. Eigenlijk had ik gepland om te parkeren in een andere garage. Het navigatiesysteem van Luc wilde ons echter richtdoor leiden op een plek waar alleen de busbaan rechtdoor ging. Toen hebben we maar even geïmproviseerd. Uiteindelijk zijn we netjes op tijd bij "Cinecitta". Erg praktisch vind ik die locatie niet, maar wel een mooie. We zijn hier gelukkig niet om het gebouw te beoordelen maar om te schaken!

Als we goed en wel begonnen zijn, zie ik schuin tegenover me de stelling van Marcel Winkels. Die was zoiets als in het diagram hieronder.

Waarschijnlijk had Erik Dignum gemist, dat op 11... Dxe2 gewoon 12. Lxe2 volgt. Dus is zwart een pionnetje kwijt. Marcel houdt het pionnetje de hele partij vast en krijgt een gewonnen eindspel van Paard + pion tegen 2 pionnen. Dat is niet makkelijk en helaas lukt het hem niet om te winnen. Voor hem was dat natuurlijk balen, maar het was de laatste partij en met die remise haalde hij het tweede matchpunt voor ons binnen! De eindstand is daarmee 4.5-3.5 voor ons.

We spoelen nu terug voor de andere partijen. Eric Jan was als eerste klaar. Hij wil eerst Tf3 spelen en daarna Ld2. Hij vergeet echter Tf3 en speelt meteen Ld2. Zwart kan daardoor gewoon pion d3 pakken. Daarna gaat het verder bergafwaarts en op een gegeven moment kan hij het niet meer houden. Gelukkig wint Bob heel makkelijk, puntje voor ons. Ook Jack zit bij de eerste partijen die klaar zijn. Bij het langslopen ziet het er in de opening heel erg eng voor hem uit. Jack geeft na afloop aan dat hij de stelling de hele partij onder controle heeft gehouden. Weer een belangrijke overwinning van hem voor het team. Ik had Jack op bord 2 neergezet, omdat ik vermoedde dat ze hun sterkste spelers niet op bord 1 zouden zetten. Dat vermoeden klopte. Hun veruit sterkste man, Frans Konings, zit namelijk op bord 2 en daar wint Jack dus van. De tweede man qua rating, Eric (?) Nicolai zit op bord 4 en speelt tegen Marcel Frenken. Van die partij zie ik weinig, vooral doordat ze in een hoek zaten, waar je als toeschouwer heel moeilijk bij kwam. In het late middenspel heeft hij een paar pluspionnen tegen een actieve toren van wit. Bij een stand van 3.5-2.5 voor ons neemt Marcel Frenken het remise-aanbod van zijn tegenstander aan. Op dat moment is alleen Marcel Winkels bezig en Marcel Frenken weet, dat door zijn eigen remise de winst bijna 100% zeker binnen is. Luc duwt links en rechts, maar zijn tegenstander valt niet om, remise. Zelf verbruik ik veel tijd, mede doordat ik de opening niet goed ken. Met weinig tijd voor veel zetten gaat mijn stelling vervolgens steeds verder achteruit. Ergens raak ik een kwaliteit kwijt en dan is de stelling ook echt verloren. Tot slot de partij van Bart. Zijn tegenstander offert een stuk voor twee pionnen en aanval. Het ziet er allemaal eng uit en ergens mist zijn tegenstander een mat in enkele zetten. Oef... In zijn aanval offert de man wat meer materiaal en dat ziet hij niet meer terug, dus een puntje voor Bart. Achteraf gezien een belangrijk punt.

's Avonds blijkt dat onze concurrenten alweer punten hebben laten liggen. We liggen nu weer een matchpunt voor op de nummer twee. Bovendien hebben we vier bordpunten meer. Nicht schlecht! Op 19 maart is de volgende ronde. Dan spelen we thuis tegen Eindhoven 2, de nummer 6 van de ranglijst.

De individuele uitslagen staan op het moment van schrijven nog niet op de site van de KNSB. Die zal ik later toevoegen aan dit verslag.