Na een promotie is het zonder versterking altijd lastig om je te handhaven. Van groot belang is het om je draai te vinden op het hogere niveau. Voerendaal 2 is dit in de eerste wedstrijd helaas nog niet gelukt. HSC heeft de laatste jaren een aantal spelers zien vertrekken en heeft in het huidige eerste team een behoorlijk verschil in rating met twee spelers van 2200 en daarna allemaal ca. 2000. Het voerendaalse plan om de topborden in elk geval op remise te houden en op de lagere borden te winnen werd in werking gezet.

De wedstrijd begon om 13:00 met de afwezigheid van twee spelers van HSC. De tegenstander van Marcel Winkels (5,w) spande de kroon met zo'n 45 minuten minder op de klok bij binnenkomst en was waarschijnlijk van meet af aan uit op een snelle remise. Al snel gingen veel stukken van het bord en ebde de spanning weg. Aldus was Marcel als laatste begonnen, maar als eerste klaar. (½-½).

Roger Hünen (7,w) meldde na ca. 1,5 uur dat hij bij het dweilen vergeten was de kraan dicht te draaien. Hij stond zonder compensatie een pion achter en bovendien stonden de zwarte stukken beter. (0-1).

Henk Temmink (4,z) kwam goed uit de opening maar had naar eigen zeggen de stelling niet zo snel moeten openen. Een te vroeg d5 zorgde voor onheil omdat de witte stukken goed stonden terwijl zwart moest hergroeperen. Na nog twee gemiste zetten begon de stelling van wit er erg mooi uit te zien. Henk probeerde het nog met een dameruil tegen 2 toren, maar de witte dame en de witte lichte stukken vlogen de zwate koning naar de keel. (0-1).

Op bord 1 zit bij HSC al jaren de geroutineerde Ruben Venis. De angst voor deze klassespeler werd nog vergroot doordat Ruben voorafgaand aan de wedstrijd gelouwerd werd: 25 jaar lid van HSC en topscoorder van heel HSC in het vorige externe seizoen. Camiel Peerlings (1,w) speelde het spel dat hij graag speelt en had vanuit de opening het initiatief. Ruben zocht tegenspel op de damevleugel maar nam daarbij het risico dat de dame afzijdig stond. Vooral na 13.a4! had de dame geen rust meer gevonden. De stelling bleef uiterst spannend. Wit leek een flinke aanval te hebben, maar dit was slechts optisch. Camiel had veel tijd gestoken in het doorrekenen van allerlei varianten, maar niets was sluitend. Met nog maar weinig tijd op de klok koos hij voor een stukoffer dat geforceerd naar remise leidde.(½-½).

Gelukkig voor Voerendaal speelde Luc Zimmermann (3,w) een fraaie partij. Zijn enige zorg was de welbekende tijdnood. Luc had alles goed onder controle en won beheerst. (1-0).

Kort daarop volgde het verlies van Jürgen Fuhs (2,z) die tegen de tweede 2200-speler van HSC aan moest treden. Na de opening won wit ruimte in het centrum en waren de zwarte stukken wat verdwaald op de damevleugel. Zwart kwam steeds verder in de verdrukking waarna wit kon afwikkelen naar een gewonnen eindspel. (0-1).

Philipp Schapotschnikow (6,z) leek goed uit de opening te komen waaruit een orthodoxe stelling resulteerde. Wit had met een vijftal zetten de koning in veiligheid gebracht en ging daarna verder met ontwikkelen. Philipp overspeelde ergens zijn hand waarna wit binnen kwam en een kwaliteit won. Remise was helaas niet meer bereikbaar. (0-1).

De partij van Bart van der Zwet (8,z) leek vrij snel in remise te verzanden. Gezien de stand in de wedstrijd bleef Bart echter op winst te spelen en stond wellicht ergens gewonnen. Na de tijdcontrole bleek wit echter de betere kansen te hebben met een stukoffer op g6. Bart wist de partij echter na nog enkele zetten de remisehaven binnen te loodsen. (½-½).

Aldus werd de eindstand bepaald op 5½-2½ voor Helmond.

HSC - Voerendaal 2 5½-2½
1 Ruben Venis - Camiel Peerlings ½-½