Het was even schrikken op de zaterdagochtend toen een ontbijtbordje van het aanrecht viel. Gelukkig was het geen slecht voorteken; Voerendaal 1 won met 7-3 tegen Bussum. Daarmee hebben we nu een derde plaats in de tussenstand bereikt. Volgende ronde, pas op 16 februari, de thuiswedstrijd tegen gedoodverfd kampioen En Passant. Komt dat zien, komt dat zien!

Opening niet voor Voerendaal

Patrick had me op de heenreis al gewaarschuwd dat hij niet in zijn beste vorm stak, en zijn Slavisch-dat-Grünfeld-werd ging helemaal mis. Ik durfde niet meer naar zijn bord te kijken, en werd later blij verrast door de boodschap dat het remise was geworden. Echte openingsvoordelen waren ook nergens te zien; wel veel tamme opzetjes van de Voerendaalse witspelers.

Middenspel ziet er beter uit

Thomas had zijn tegenstander in de opening behoorlijk geprovoceerd (eerst met a6 wat overbodig was en later door een dubbele h-pion te accepteren). Hij koos voor het typische Franse kwaliteitsoffer Txf3, wist als compensatie pion e5 te krijgen. De witte stukken konden slechts toekijken hoe de zwarte lopers het bord gingen beheersen en Thomas maakte het later ook fraai af. Kandidaat voor de schoonheidsprijs van deze ronde? Mihail bouwde zijn Caro-Kann zeer solide op en wist net als eerder dit seizoen zijn tegenstander te verleiden tot een pionoffer. Dat werd dankbaar geïncasseerd; compensatie was immers ver te zoeken.

Voerendaal blijft scoren

Ook uw schrijver mocht het volle punt binnenhalen. De vijfde keer al weer dit seizoen, ook de vijfde keer met zwart. De opening werd niet briljant gespeeld door beide partijen, in het middenspel leek het uit te draaien op de strijd tussen een goed Voerendaals paard en een slechte Bussumse loper. Leek, want er werd een paardvork gemist en met een kwaliteit minder was er geen houden meer aan.  Ivo had aan een open f-lijn en een sterk paard genoeg om zijn tegenstander tot opgave te dwingen. Andrei voegde een halfje toe aan het resultaat middels een vlakke partij waarin weinig gebeurde. Maar Christian had in de tijdnood van zijn tegenstander iets gemist en moest de vlag strijken. Na de tijdnoodfase stond het dus 4-2 voor ons.

Hard werken voor de punten

Na de tijdcontrole waren dus nog veel partijen bezig. Mihail had nog altijd zijn pion meer, Daniel had in de tijdnoodfase voordeel weten te behalen, bij Felix was het volstrekt onduidelijk en Christof stond goed. Maar zijn tegenstander had wel een paard – oppassen dus! De techniek van Mihael was meer dan voldoende om het punt binnen te halen en Daniel wist de zwarte koning helemaal naar h5 te jagen wat deze niet overleefde. De twee matchpunten waren dus binnen, altijd een prettig gevoel. Christof ruilde de dames en moest alleen nog dedreiging van een mat in 1 (toren ondersteund door dat paard!) af te weren om ook een vol punt bij te dragen aan de score. Felix verloor uiteindelijk na lange, lange strijd: bijna zes uur spelen. In het middenspel leek hij ok te staan, zijn tegenstander offerde twee kwaliteiten en kreeg daarvoor gevaarlijke compensatie. Felix mopperde na afloop op zichzelf en liet een variant zien die volgens hem had gewonnen. Zag er ingewikkeld uit.

Met zes matchpunten het nieuwe jaar in

Voerendaal nu op zes matchpunten en een derde plaats die recht geeft op deelname aan de Europacup. Het zal nog lastig zijn om deze mooie klassering vast te houden; we blijven in ieder geval ons best doen. BSG komt door deze nederlaag dieper in de problemen en loopt kans te degraderen.

Persoonlijke uitslagen:

Robert Ris – Andrei Orlov 1/2-1/2