De topper in de 1e klasse B op zaterdag 17 december is nipt met 6-4 gewonnen door V1. Het Tilburgse De Stukkenjagers had dit seizoen tot nu toe alle 4 de wedstrijden gewonnen (kanttekening: tegen de onderste 4 teams in het klassement: http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2016-2017/klassen/1b), terwijl V1 een punt had laten liggen tegen DSC Delft.
In een volle speelzaal (naast de wedstrijden van V1, V2 en V3 speelde DJC Stein haar thuiswedstrijd (tegen het Dubbelschaak van Camiel, maar dan zonder Camiel :)) in Zaal Keulen werd de basis gelegd voor misschien wel een mooi seizoen!

Normaal gesproken zou ik me in dit artikel wagen aan schaaktechnische analyses, maar aangezien er op Schaaksite.nl steeds mooie verslagen van bijv. Herman Grooten of Anne Haast (spelers die meer talent, schaaktechnisch iinzicht en analytisch vermogen in hun pink hebben dan ik in  mijn hele lijf) over de wedstrijden van De Stukkenjagers verschijnen, kunnen jullie voor de fijne analyses daar terecht (link volgt nog). Andere redenen zijn dat ik door mijn eigen lastige partij maar heel weinig heb kunnen zien van de partijen van V1 en dat een enkel notatieformulier het er niet gemakkelijker op maakt om deze partij thuis te analyseren:

Vereggen Levin

V1 kwam met een sterke opstelling voor de dag met 2 GMs, 2 IMs en 4 FMs, terwijl de Tilburgers met de "normale" spelers achter de borden verschenen.Uiteindelijk werd het verschil niet aan de topborden gemaakt (beide GMs kwamen bijvoorbeeld niet verder dan remise), maar aan de middenborden. Daarbij krijgt onze benjamin Valentin (op 12 december j.l. 15 jaar jong geworden) een eervolle vermelding, want in de langste partij van de dag wist hij in een dameeindspel het volle punt binnen te halen tegen de op papier sterkste speler van de Tilburgers.
Ook waren er overwinningen voor Ivo, Thomas en Bernhard, terwijl Felix, Daniel, Ruud en Patrick een half punt binnenhaalden.

In de stand na de 5e ronde heeft V1 nu 1 matchpunt voorsprong op De Stukkenjagers en DSC Delft, terwijl het resterende programma er op papier gemakkelijker uitziet dan de concurrentie (V1 speelt nog tegen 4 ploegen die in degradatiegevaar zijn). Maar juist een kat in nood kan rare sprongen maken, dus gemakkelijk zal het niet worden. Maar het worden na een blik op de ranglijst in ieder geval mooie Feestdagen!

De individuele restaten:

Voerendaal 1