In de eerste ronde van de KNSB-competitie stond voor Voerendaal een uitwedstrijd naar Rotterdam op het programma. Vroeger werd Rotterdam ruim gesponsord door Volmac, nu is er minder geld beschikbaar maar het team is nog altijd een van de favorieten voor de landstitel. Het blijft verheugend te zien dat het veel clubs toch nog lukt om in deze economische malaise sponsoring te vinden om een goed team te kunnen betalen. Niet alleen in de Meesterklasse, maar ook in de lagere klassen. En Passant uit Bunschoten is bijvoorbeeld een inspiratiebron voor iedere club, en laat zien dat je niet per se in de grote stad hoeft te zitten om een rijk verenigingsleven en sportief succes te hebben. Ook door ieder jaar weer verder te bouwen, met behulp van vele vrijwilligers en sponsoren, kun je heel veel bereiken. Voerendaal prijst zich gelukkig met een aantal sponsoren die voor een flink aantal jaren hebben toegezegd, zodat lokale spelers als Tom Bus, Oscar Lemmers, Christian Braun, Patrick Driessens en de invallers uit het tweede team op een hoger niveau kunnen acteren dan zonder die hulp mogelijk was geweest.

Op het eind van de wedstrijd kreeg ik een deja vu. Mijn voorbereiding bestond onder andere uit het aanschouwen van de Jackie Chan film “The Forbidden Kingdom”. Natuurlijk overwonnen de helden alle problemen na uit vele uitzichtloze situaties ontsnapt te zijn. Ook Rotterdam leek op weg naar de bekende ontsnapping uit het jongensboek.

Rotterdam komt het best uit de startblokken

Hoewel Voerendaal een licht ratingoverwicht had (gemiddeld 26 ratingpunten per bord) was het Rotterdam dat de betere stellingen kreeg. Ali stond met zijn koning akelig in het midden, Daniel had zijn koningsstelling met g5 lelijk verzwakt en bij Christof verstoorde een witte pion op d6 de coordinatie van zijn stukken. Later verloor Andrey een pion en begon ook de stelling van Oscar te kraken. Hier kon Voerendaal wel twee pluspionnen tegenover stellen: eentje bij Mihail en eentje bij Patrick.

Voerendaal komt terug

De wedstrijd kantelde langzaam maar zeker. Had Felix al relatief vroeg remise gemaakt, Daniel en Ali wisten het tij te keren en sloten aan rond de tijdcontrole. Plotseling wisten ook Andrey en Oscar remise te maken, nadat hun tegenstanders niet de beste voortzettingen hadden weten te vinden. Het begon er weer zonnig uit te zien voor het Limburgse team, zeker nadat Christof het eerste volle punt wist binnen te slepen. De storende pion op d6 werd opgepeuzeld en later kwam er nog een pion bij. Tom moest niet veel later opgeven, waarmee zijn tegenstander revanche nam voor de nederlaag van vorig jaar. Tussenstand 3,5-3,5, en de overgebleven stellingen waren allemaal beter voor de bezoekende club.

Rotterdam ontsnapt twee maal uit moeilijke positie

Bij Patrick was de pluspion ondertussen verdwenen. Zijn tegenstander had ineens twee torens op de tweede rij, een paard dat vervelend sprong en het zag er eng uit. Gelukkig wist Patrick alles onder controle te houden, en na torenruil won hij een kwaliteit. Daarna koos hij misschien niet de beste afwikkeling, zodat het nog erg lastig werd. Besseling bleef heel taai verdedigen en werd beloond met een halfje. Niet getreurd, er waren nog twee goed staande borden over. Benjamin had twee stukken en een toren overgehouden tegen een dame, en langzaam vielen zijn stukken de zwarte stelling binnen. Dat kostte hem wel veel tijd, en toen hij minder dan een minuut over had moest hij aan de noodrem trekken door de stelling te herhalen. 4,5-4,5 en nog maar 1 kans voor Voerendaal om de wedstrijd naar zich toe te trekken!

Saltaev haalt koelbloedig de winst binnen

Mihail had eerder in de partij materiaal gewonnen, maar moest nu wel de bescherming van zijn koning missen. Het dame-eindspel was erg lastig, de schaakjes vlogen hem om de oren. Afgaande op de notatie had de tegenstander onderweg remise kunnen claimen vanwege drie keer dezelfde stelling, maar na bijna zes uur spelen zal hij het ook allemaal niet meer gezien hebben. Een tijdsvoorsprong van de Voerendaler veranderde in een kleine tijdsachterstand, en uiteindelijk besloot Mihail uit de schaakjes te lopen. Beide spelers hadden nog ruim twee minuten, maar Mihail had een eenvoudiger stelling en liep met zijn koning naar voren om zijn vrijpion te steunen. Daarentegen moest Van De Griendt steeds nadenken om de beste zet te vinden, praktisch gezien onmogelijk. Toen de schaakjes vrijwel op waren, en hij nog maar 22 seconden had, besloot hij op te geven. Daarmee was de overwinning van Voerendaal een feit: 5,5,-4,5.
Hoe zat het nu met die deja vu? Ja, ook in de film kwamen de helden terug uit vele kansloze situaties, maar dat mocht niet verhelen dat een van hen het einde niet levend haalde. Geen 100% happy end dus. Hier was het Mihail die hardhandig een einde maakte aan alle hoop op een gelijkspel bij de Rotterdammers.

Voerendaal kijkt uit naar Europacup

Een terechte overwinning dus: beide ploegen kregen kansen, maar Voerendaal benutte die kansen beter dan Rotterdam. Het toonde meer Ausdauer door de mindere stellingen aan het begin van de wedstrijd langzaam meer zeker om te zetten naar gelijke of betere stellingen. Deze overwinning is een belangrijke opsteker voor het team, dat van 25 september tot en met 1 oktober mee zal spelen in de Europacup in Rogaska Slatina. Daarna volgt op 29 oktober de altijd lastige wedstrijd tegen LSG, terwijl Rotterdam het dan mag opnemen tegen BSG.