Zoals sommigen van jullie misschien weten, verzamel ik schaakboeken van "Sportverlag Berlin", een Oostduitse uitgever van veelal uit het Russisch vertaalde schaakboeken. Tussen 1950 en 1993 hebben zijj 172 titels en als je de herdrukken meetelt 307 edities uitgegeven. Op één uitzondering na zijn alle boeken in de Duitse taal. In de bibliografie, zoals ik die via een Tjechische antiquaar heb weten te bemachtigen, zijn alle boeken in rubrieken ingedeeld (openingen, eindspelen enz). Mijn jarenlange speurtocht naar deze boeken heeft mij - uiteraard met behulp van internet - met vele antiquarische boekhandels, maar ook met particuliere aanbieders en onlangs ook met een Nederlandse schaakvereniging in contact gebracht.

Deze schaakvereniging is misschien wel de oudste schaakvereniging van Nederland. Ik zocht: deel 2 van "Das Schacherbe Aljechins" en kwam, door deze titel eenvoudig te googelen, bij het "Koninklijk 's-Gravenhaags Schaakgenoorschap Discendo Descimus terecht, kortweg DD genaamd. DD is in 2012 een project begonnen om aan de vereniging nagelaten schaakboeken van de hand te doen. Leen Spaans verzorgt deze schaakboeken website, die te vinden is op www.dd1852.nl in de rubriek "boekenverkoop". De moeite waard om eens even te bekijken; ik heb er in ieder geval gevonden wat ik zocht.

Intussen heb 171 van de 172 titels te pakken. Ik zoek nog één titel: Schachmeisterschaften der DDR 1950. Mocht je deze titel tussen je schaakboeken hebben staan: ik ben zeer geïnteresseerd. Over de kwaliteit van de boeken nog het volgende: 81 titels betreffen openingen, 91 gaan over training, eindspel (Averbach!), middenspel, biografieën, toernooien, matches enz. Auteurs: beroemdheden als Taimanov, Keres, Bronstein, Polugajewski, Karpov, Suetin enzovoort en zo verder. Ik was altijd al van plan iets over mijn "Sportverlag Berlin" verzameling te schrijven en nu Leen Spaans mij verzocht om wat aandacht te geven aan het initiatief van DD is dit stukje uit mijn tekstverwerker gekomen. Belangrijk om te weten is dat de opbrengst van de boekenverkoop van DD bestemd is voor hun vereniging.

Fred Tammen