Wat vliegt de tijd toch snel. Vorige week vrijdag landden we in Montenegro en vandaag hebben we al de voorlaatste ronde gespeeld. Morgen (zaterdag) nog de laatste partij en maandag vliegen we (op Luc na, die pakt het vliegtuig al zondag) weer terug naar Charleroi. Ook het weer wordt beter. Vandaag geen regendruppel gezien en een toch wel aangename temperatuur, zo tegen de 20 graden. Waarschijnlijk zijn de bussen vandaag niet ingezet.
Vandaag speelden we op tafel 31 (net als eergisteren ook niet zo'n beste locatie omdat je dicht bij de koffieautomaat zit) tegen de Waalse Belgen (met 1 Fransman aan bord 2) van Fontaine. Ze hebben 8 spelers tot hun beschikking en ze bleken vandaag de 6 sterkste spelers te hebben opgesteld. Met een rating op bord 5 van net boven de 2200 is het natuurlijk geen kattenpis (om maar eens een woord te gebruiken) wat aan de andere kant van de borden zit.

Bij Lennert (bord 1 met zwart) kunnen we kort zijn. Beide spelers hadden nog een kans op een IM-norm, maar de witspeler zou moeten winnen en Lennert zou zowel bij winst als remise zijn kansen nog intact houden. Daarom was het vreemd dat wit rond de 20e zet een zettenherhaling met 3 keer dezelfde stelling op het bord bracht. Weg IM-norm voor de Waal en onze Vlaming moet hopen dat hij morgen een tegenstander met minimaal een FIDE-ELO van 2245 tegen krijgt, waarbij wel aangetekend moet worden dat Lennert moet winnen.
Bij Luc (zwart op bord 3) was het in de eerste ronde hosanna met een score van 2½ uit 3, maar daarna kwam er de klad in. Ook vandaag liep  het niet goed af. Hij offerde een pion in de opening, maar deed dit op de verkeerde manier, waardoor de compensatie ver te zoeken was. Na de ruil van de beide b-pionnen werd de zwarte toren ingesloten op b2. De ontsnapping in de ene variant had hij nog gezien, maar de andere variant leverde kwaliteitswinst op voor wit. De rest liet Luc zich niet meer bewijzen.
Normaal geef ik niet zo veel prijs over openingen, maar bij de partij van Marcel (bord 4 met wit) maak ik een uitzondering: Gunderam De7-complex. Voor de niet-kenners: 1. e4 e5 2. Pf3 De7!?, een verdediging die je niet vaak op het bord ziet (ik heb dit een jaar of 20 geleden zelf wel eens gespeeld). Zwart werd met zijn pionnen snel actief op de koningsvleugel in de richting van de witte koning, maar wit had via een paardoffer op e5 de zwarte koning kunnen bestoken en het was de vraag of deze dit zou hebben overleefd. Zoals het nu ging kreeg wit uiteindelijk een probleem op de zwarte velden en nadat de zwarte dame was binnengedrongen op de witte koningsvleugel was er geen houden meer aan.
Bob (bord 5 met zwart) koos dezelfde verdediging als de tegenstander van Ruud. De tegenstander van Bob speelde in het middenspel echter een niet zo handig paardmanoevre en zwart kreeg de gewenste velden stevig in handen. Met een goed getimed f7-f5 (weer deze zet, net als gisteren) had zwart zijn voordeel vast kunnen houden, maar hij speelde in deze fase iets te voorzichtig. Wit offerde vervolgens een kwaliteit voor een pion waarop zwart niet goed reageerde. Uiteindelijk moest Bob genoegen nemen met een zettenherhaling om te voorkomen dat het witte paard het sterke veld d5 zou bereiken, zeker omdat de 2 zwarte torens geen open lijnen konden creëren.
Een 1-3-achterstand, zou dit nog goedkomen? Over de opening bij Ruud (bord 2 met wit) hebben we het al gehad, alleen de variant was anders. Er volgde een lang subtiel gevecht achter de linies, waarbij de zwartspeler veel tijd verbruikte. Helaas voor hem werd het in de tijdnoodfase tactisch en miste hij een witte combinatie, Ruud (die een aantal minuten meer op de klok had) was er als de kippen bij om materiaal en het punt te incasseren.
Sander (bord 6 met wit) liet weer, net als eerder deze week, zijn sterke witvelderige loper afruilen, maar toen de opponent zijn koning te lang in het midden liet staan, brak wit door via de f-lijn (een paardoffer werd niet aangenomen door zwart). Door het nauwkeurige Pg5-h7 , gevolgd door Lg5 wist Sander een gepende loper op e7 te winnen. Een tegenaanval door de zwarte koning leveerde alleen 2 pionnen en geen eeuwig schaak op. Na dameruil was het zwarte verzet, zeker met het het oog op de witte vrije h-pion, gebroken. De eerste overwinning voor Sander deze week en ook nog het gelijkspel gered, "lekker man!" (door Sander veel gebruikte uitdrukking)!

We hebben een mooi 3-3-gelijkspel behaald tegen een toch wel sterke tegenstander. Voor de laatste wedstrijd van morgen hebben we enkele doelen:
- de wedstrijd winnen
- de IM-norm voor Lennert
- Marcel pakt uiteindelijk zijn dikverdiende overwinning
- gewoon lekker schaken (copyright Tom Bus)

De tegenstander in de laatste ronde is inmiddels bekend: het Deense Hillerod SK met een IM van 2372 op bord 1. We kunnen ze hebben!

Tot morgen!

De individuele resultaten: