De voorbereidingen voor ronde 3 tegen het Montenegrijnse Crnogorac had weer veel varianten. Yoga, zwemmen, pluggen en wandelen ('s morgens was het nog goed weer, maar vanaf het middaguur regende het pijpestelen). Tijdens de lunch kwamen we erachter dat de uitslagen van ons team tijdens de ECC te zien zijn op de Nederlandse teletekst (pagina 643)!
Bij onze tegenstanders zaten op de 4 laatste borden jeugdspelers, waarvan de jongste (tegenstander van Sander) 12 jaar is. Alleen Luc had een groot ratingvoordeel, Lennert (tijdens het Europees landenkampioenschap in Georgië 2 weken geleden had hij tegen de tegenstander van vandaag verloren tijdens de match België-Montenegro), Ruud en Marcel hadden een lagere rating dan hun opponent, Sander een hogere (jeugdspeler!) en bij Bob was de rating ongeveer gelijk aan die van zijn tegenstander.

Even voor 15 uur werd er meegedeeld dat de ronde iets later zou beginnen omdat er enkele bussen vertraagd waren (geen idee wie er van de deelnemers, wedstrijdleiders, security en organisatie niet in het resort overnacht...). Met een vertraging van 10 minuten werden de klokken dan toch in gang gezet.
Bob (bord 5 met wit) had zijn voorbereiding op het bord, een scherpe variant met een torenoffer met als pionte een insluiting van de zwarte dame, maar was op zet 10 de hele variant, die op het bord kwam, kwijt. Hij offerde zijn paard op de verkeerde manier, waardoor de dame kon ontsnappen, en kon na 14 zetten en binnen het uur al opgeven. Omdat één van de toernooiregels is dat een speler na afloop van de partij de speelzaal moet verlaten (zeker een vreselijke regel omdat het toernooi op deze manier voelt als een individueel toernooi en niet als een teamtoernooi), wordt het een lange zit totdat de teamgenoten klaar zijn met hun partijen. Misschien een idee voor Bob om op zijn leeftijd geen scherpe openingen meer te spelen maar de Reti op te nemen in zijn openingsrepertoire met wit?
De man in vorm, Luc (bord 3 met wit), offerde in de opening een pion met zeer goed spel tot gevolg. Hij gaf zijn dame voor een toren en 2 lichte stukken en veel activeit voor zijn eigen stukken. De Montenegrijn kon het daarna niet meer lang droog houden.
Lennert (bord 1 met wit), die zoals reeds geschreven, iets goed te maken had t.o.v. zijn opponent, kwam naar eigen zeggen iets minder uit de opening, maar na dameruil kreeg hij zelfs het betere van het spel. Voor de derde keer verzandde zijn betere stelling echter in een plusremise.
Sander (bord 6 met zwart) kwam zeker niet minder uit de opening, maar in het middenspel voerde hij zijn plan net iets te snel uit i.p.v. dit voor te bereiden. Wit kreeg de overhand en daarna zelfs een gewonnen stelling. Op een wanhoopsoffer van het zwarte paard reageerde de jongeman echter verkeerd en in tijdnood had Sander de remise voor het grijpen. Helaas had hij door een rekenfout de betreffende variant verworpen en de zetten omgedraaid, met noodlottige gevolgen.
Ruud (bord 2 met zwart) leverde een degelijke partij af, waarbij hij op 2 momenten, zoals hij zelf aangaf, niet nauwkeurig genoeg was. Hij kreeg een eindspel van toren en ongelijke lopers op het bord, maar wist de torens te ruilen waarna hij het eindspel met ongelijke lopers remise wist te houden.
Tenslotte nog de enerverende partij van Marcel (bord 4 met zwart). Na opening werd een witte centrumpion geruild tegen een zwarte damevleugelpion met beter spel voor zwart. Marcel wist een eindspel met T+P tegen T+P (en natuurlijk nog een rammel pionnen voor beide zijden) op het bord te krijgen. Door matdreigingen tegen de witte koning (de engine gaf na de partij -5 aan) leken we het eerste matchpunt te pakken, maar helaas liet Marcel zich toch nog de kaas van het brood eten en verloor hij zelfs nog.

Na vandaag aan de eerste matchpunten te hebben geroken, moet het morgen dan echt gaan gebeuren. Tegenstander is Dardania uit Kosovo, één plaats hoger dan ons ingeschat, we zijn benieuwd!

Tot morgen!

De individuele resultaten: